Koalaer, delfiner og dovendyr er nuttede som bare pokker, og det kan være fristende at få taget billeder med dem. Faktisk er det mere populært end nogensinde før at tage selfies med vilde dyr, men selfie-dillen har en dyster slagside.

Antallet af selfies med vilde dyr, der bliver uploadet på Instagram, er steget med 292% siden 2014. Det viser en ny undersøgelse, som World Animal Protection har fået lavet. Det er dog de færreste turister, der ved, hvor skadeligt det er for dyrene at være rekvisit i en selfie.

»Mange af de vilde dyr, som optræder på turistselfies, bliver fjernet fra naturen, hvor de hører hjemme og bliver holdt i fangenskab under kummerlige forhold, hvor de enten er indespærret eller bundet fast til et træ, når de ikke bliver rakt fra turist til turist,« siger Gitte Buchhave, der er direktør i World Animal Protection i Danmark.

I undersøgelsen har man skelnet mellem gode og dårlige selfies med vilde dyr. De dårlige selfies er billeder, hvor dyret bliver båret, rørt ved eller tilbageholdt, og udgør 40 procent af de dyre-selfies, der blev lagt på Instagram fra 2014-2017.

Selvom en stor del af de selfies med vilde dyr, der lægges op på Instagram, er taget i situationer, hvor dyrene er fjernet fra deres naturlige omgivelser, er Gitte Buchhave overbevist om, at mange turister slet ikke er klar over, at dyrene lider skade.

»De fleste opsøger interaktion med vilde dyr ud af fascination eller sågar kærlighed til naturen, men hvis de vidste, hvilken pris dyrene betaler for, at man kommer hjem med den ferieoplevelse, så vil de fleste nok hellere undvære,« siger hun.

Selfies er udtryk for, at vi søger anerkendelse

Ifølge den nye undersøgelse, som World Animal Protection har fået lavet, er der sket en eksplosiv stigning i antallet af selfies med vilde dyr på sociale medier. Men hvorfor har vi overhovedet lyst til at tage den slags billeder, og hvorfor lægger vi dem op på Instagram?

»Sociale medier som Instagram er skabt til at vise et udsnit af brugernes liv, og derfor er det helt naturligt at dele oplevelser, som man har haft i sin hverdag eller på en rejse,« siger Jacob Brøndum Pedersen, der er medstifter af center for Digital Dannelse.

Hvad end der er tale om en selfie med en truet dyreart eller et billede af mandagens aftensmad, er der ifølge Jacob Brøndum Pedersen en helt særlig grund til, at vi deler store dele af vores liv på sociale medier.

»Hvis du får en ny frisure eller køber et par nye bukser, så vil du gerne have at folk lægger mærke til det og anerkender det. Det er det samme på de sociale medier, hvor man deler billeder fra sit liv i håb om, at nogen kommenterer eller liker. Man søger anerkendelse fra omverdenen, og det er et basistræk i alle mennesker,« siger han.