Massiv fagjurykritik af Grand Prix-vinderen, der beskyldes for at have verdens dårligste tekst.

  • Træt men glad vinder
  • Skuffet taber: Pressen og DR hjalp Malene
  • Ring til Malene i dag på B.T. ____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Dårlig. Pinlig. En tabersang. Med verdens dårligste tekst skrevet, som man skrev tekster for 50 år siden.

    Det er en meget hård dom, de fem mest fremtrædende medlemmer af Danmarks Radios Grand Prix-fagjury giver Malene Winther Mortensen og Michael Ronsons vindersang »Vis mig hvem du er«.

    En fagjury, der var langt fra vurderingen fra Grand Prix-folket ude i landet vel at mærke. Og en jury, der var meget uenige om de bedste sange, men ifølge juryformand Keld Heick var fuldstændig enige om, at »Vis mig hvem du er« var den dårligste af de fem finaledeltagere.

    Mest er det teksten, der står for skud. Særligt linien »du er her og du er ej«.

    »Jeg synes, en god melodi kræver en god tekst, og teksten er ikke god. Det der med »ej«'et var sådan noget, man gjorde for 50 år siden,« siger Keld Heick.

    Er Heick kritisk, er Sascha Dupont og Sanne Gottlieb nærmest frådende rasende over vindersangen.

    »Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan så dårlig en tekst kan vinde. Det er verdens dårligste tekst. Danskerne er for nemme at narre.

    Der er selvfølgelig en ubevidst påvirkning fra medierne og deres valg af Malene som favorit. Og så var hun jo kendt i forvejen, og hun synger godt og ser sød ud. Ja, jeg tror egentlig godt, at for eksempel Jill fra Big Brother kunne have vundet, fordi hun er kendt,« mener sangskriver, sanger og kapelmester Sascha Dupont der synes, at Morten Fleck skulle have vundet.

    Sanne Gottlieb, der selv har deltaget i Grand Prix to gange, havde også Fleck som personlig favorit, og heller ikke hun lægger bånd på sin vrede over »Vis mig hvem du er«.

    »Det er en tabersang. Det er for let at lave et fedt beat, en god korproduktion og sætte en køn pige, der synger skide godt, til at synge det. Man kan jo synge »Lille Peter Edderkop« på den melodi, og der er ikke svedt og grædt tårer over den tekst.

    Den er sateme dårlig, med floskler og metaforer, der er direkte pinlige - at »smide masken« og »tiden er så stram«... Er det tiden der er stram, eller er det hende?« spørger Gottlieb og vedstår, at det nærmest var et politisk valg fra juryens side at stemme »Vis mig hvem du er« i bund.

    »Vi vidste jo godt, at resten af Danmark ville stemme på hende, så vi valgte bevidst ikke at stemme på hende. Hun er et produkt af et TV-program, og det er for oplagt.«

    Lidt mere moderate, men dog stadig kritiske, er også jurymedlemmerne Gry Meilstrup Johansen og Kaare Norge.

    »Hun synger skide godt og kommer godt ud over rampen, men teksten er lidt for let. Folk lægger nok ikke så meget mærke til teksten, som vi gør. Sådan er det bare,« siger Gry, der havde Luna Park som favorit.

    »Jeg kunne godt have tænkt mig, at det var noget mere utraditionelt, der vandt, men danskerne vil gerne have noget traditionelt. Folket har talt. Det må man bøje sig for,« erkender Kaare Norge.

    Og det giver anledning til at gentage kulturminister Brian Mikkelsens berømte spørgsmål: Hvad skal vi med alle de smagsdommere?

    »Det ville ikke have gjort en forskel at afskaffe os, og det er fint, at vi kun har en sjettedel af stemmerne, for det er selvfølgelig folkets favorit, der skal vinde,« mener Keld Heick.

    Hans jury-arbejdsgiver, DRs Grand Prix-chef Morten Carlsson, har selvfølgelig bemærket, at fagjuryen hvert år er uenig med folket.

    »Jeg ved ikke hvor meget, man skal holde fast i juryen, det afgør vi på en efterkritik. Men faktisk synes jeg, at det er fedt med den modstand fra juryen, fordi de har en mere kritisk tilgang. Jeg kan egentlig godt lide den debat, det skaber,« siger Carlsson, der vil bruge kritikken til at sørge for, at man i Tallinn kan præsentere en endnu bedre »Tell Me Who You Are« end »Vis mig hvem du er«.

    Komponist og sangskriver Michael Ronson har allerede skrevet den engelske tekst, og han er rimelig kold over for kritikken, for han »skriver ikke sange til eksperter«.

    »Juryen er altid ude i skoven. Jeg synes, det er lidt pinligt. Hvis de ikke kan lide teksten, har de et problem. Jeg har vist den til flere hundrede, som kan lide den, netop fordi den er lidt klodset. Det er meningen, at den ikke skal være perfekt,« siger Ronson, og Malene Winther Mortensen bakker op.

    »Jeg synes ikke, der er noget i vejen med den tekst. Og det er i øvrigt ikke slemt at blive vurderet dårligt af syv jyrymedlemmer, når så mange ude i landet stemte anderledes,« siger hun, der blev valgt til sangen, efter at blandt andre Signe Svendsen og Anne Murillo havde takket nej.