Mens moderkanalerne DR og TV 2 ligger i dramakrig, har datterkanalerne fundet hver sin niche. Og vi elsker bonderøve, frilandshaver, Casper Christensen og niche-tv.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>I 1996 fik DR en lille ny, DR2, som efter den første rus over fornyelsen blev glemt lidt. Latterliggjort, om man vil, da seerne brugte meget lidt tid på den 'litterære' kanal. Men de dage er ovre. Kanalen fastholdt den snævre niche-strategi, og i dag vælger flere og flere danskere at bruge deres tv-tid i selskab med DR2.

Fire år senere leverede TV 2 sin ungdomskanal TV 2 Zulu, hvor massive tv-succeser væltede ind. FC Zulu, Zulu Djævleræs og Langt fra Las Vegas blev allemandseje, selvom kanalen ikke var.

DR2 er rock’n’roll

Komiker og tv-vært Casper Christensen har oplevet succes på nichekanalerne. Han kom fra den store folkesucces 'Husk lige tandbørsten' i senhalvfemserne og gik over på DR2 for at lave Casper & Mandrilaftalen. En serie, som stadig i dag er populær blandt unge.

- Det er en anderledes form for succes, når man bliver kendt for noget på DR2. Casper & Mandrilaftalen var aldrig en seersucces, men de toneangivende og nettet hjalp det så meget på vej, at det blev stort. Det var en legeplads og rock’n’roll at lave. 'Klovn' gav både seertal og succes. Her var produktet en succes med det samme, fortæller komiker og tv-vært Casper Christensen.

Og det er det eksperimenterende, som har fået DR2 til at vokse og TV 2 Zulu til at fastholde et publikum.

Det lange, seje træk

- DR2 har systematisk satset på at levere noget, seerne ikke har kunnet få andre steder – for eksempel debat, kultur og især satire med brod og kant. De har på en måde været et udviklingslaboratorium, hvor man har dyrket det skæve og anderledes. DR2 har fundet et leje nu, som de skal holde fast i. De har et virkelig stærkt 'brand', fortæller medieforsker Stig Hjarvad.

- TV 2 Zulu har kastet sig over en svær gren af branchen. Det er ekstremt svært at lave ungdoms-tv, der fanger. Alle kanaler har mærket, hvor svært det kan være. Men Zulu formår at lave gode ting. Selvom de laver gode ting, er Zulu også en underlig genudsendelses-kanal, som sender serier, sport og alverdens amerikanske programmer, forklarer medieforsker Stig Hjarvad.

Få, men glade seere

Hverken DR2 eller TV 2 Zulu bekymrer sig ifølge kanalcheferne om seerantal.

- Det vigtige for os er fornyelse. Vi vil gerne blive ved med at tilbyde alternativer og eksperimentere. Vi er ikke sat i verden for at hive kæmpe seertal hjem, men for at tilbyde kvalitet. Nogle programmer har jo meget få seere, men vi er altså glade for dem alligevel, fortæller DR2’s kanalchef Arne Notkin.

Og selvom danskerne i snit bruger over dobbelt så meget tid på DR2 som på Zulu, så er der ingen misundelige miner.

- Vi er ikke i konkurrence med DR2, vi bekymrer os ikke om, at de er større end os. Vores publikum er vidt forskelligt. Men det er da fedt, at de udvikler talenter, det deler vi gerne. Vi vil gerne være Danmarks mest originale underholdningskanal. Næsten alt, hvad vi laver, er forankret i comedy, og det bliver vi ved med at gøre, forklarer TV 2 Zulus programchef Maiken Wexø.