Tilfredshed? Ingen aner, hvad danske skadestuepatienter synes om behandlingen, for de er aldrig blevet spurgt. For modsat i udlandet, så er der ikke lavet danske undersøgelser af patienternes tilfredshed med skadestuerne.

Mens danske patienters oplevelse af indlæggelser og ambulante forløb i sundhedsvæsnet jævnligt bliver målt og vejet i store, landsdækkende undersøgelser, ser det anderledes ud hvad angår skadestuer. Der findes nemlig ingen større undersøgelser af, hvorvidt patienterne er tilfredse eller ej med deres besøg og behandling på skadestuen.

Hvert år spørger hospitalerne i den Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed (LUP) et stort antal patienter – sidste gang 152.426 patienter – om, hvordan de oplever deres indlæggelse eller ambulante forløb i sundhedsvæsnet.

Hospitalerne bruger undersøgelsen til at forbedre behandlingen, men patienter på skadestuer og akutmodtagelser bliver ikke spurgt, bekræfter LUPs sekretariat.

Behov for mere viden

Men patienterne bør spørges, fastslår næstformand i Danske Regioner, Carl Holst, der også er regionsrådsformand i Region Syddanmark:

- Der er da et stort behov for mere viden, eftersom at LUPen ikke omfatter det her område. Det bør den gøre i fremtiden. Nogle regioner – bl.a. min i Syddanmark – har opstillet mål for, hvor lang tid folk makismalt skal vente på skadestuen. Men forudsætningen for at indføre ventetidsmål er at følge op og se på, om man lever op til dem.

Vi skal se på, om patienterne får det, de skal have, og at vi måler deres tilfredshed, siger Carl Holst.

Han vil nu tage sagen op i Danske Regioner for at få indført landsdækkende målinger af patienttilfredsheden på skadestuer.

Undersøgelser i udlandet

Mens det kniber med danske undersøgelser af skadestuepatienters oplevelser, er der lavet en del sådanne i udlandet. Det siger Dan Brun Petersen, der er læge og formand for Dansk Selskab for Akutmedicin:

- Deri kan man se, at netop ventetiden er noget, som klart indgår i patienternes oplevelse af, hvor tilfredse de er med skadestueforløbet, siger han med henvisning til de op til 12 timer, som patienterne på hovedstadens skadestuer i dag venter. Han efterlyser også undersøgelser af danske skadestuepatienter:

- Det er i den grad relevant at gøre – for det er uholdbart, at man tilbyder folk en behandling, de skal vente meget længe på, og som giver dem et dårligt indtryk af systemet. Det er ikke godt nok, og det vil man kunne udbedre, hvis man jævnligt målte tilfredshed i skadestuen og fandt ud af, hvor det går galt, siger Dan Brun Petersen.

Region Hovedstaden, der - som Berlingske har afdækket - i øjeblikket har op til 12 timers ventetid på sine skadestuer, har heller ikke spurgt patienterne. I en rapport fra foråret om skadestuerne, konstaterer Region Hovedstaden, at ’der er ikke udarbejdet nogen undersøgelse af den brugeroplevede kvalitet på regionens skadestuer’.

Patient-postkasse

På et af hovedstadens største hospitaler, Herlev Hospital, vil man gerne høre patienternes mening om skadestuen. Der er man gået helt jordnært til værks, og på skadestuen er der sat en postkasse op på skadestuen, hvori patienter og personale kan aflevere deres kommentarer, oplyser vicedirektør Finn Rønholt.