Svinger bilen ved siden af til højre? Overhaler den næste? I fremtiden får du som cyklist lidt længere tid til at foretage den slags vurderinger på Nordre Frihavnsgade.

I hvert fald hvis Teknik- og Miljøudvalget senere i dag, mandag, vedtager at omlægge Nordre Frihavnsgade til cykelgade, hvor biler kun må køre 30 kilometer i timen.

»Det har været et stort ønske hos kvarterets beboere at gøre gaden mere tilgængelig og tryg for de bløde trafikanter,« forklarer teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen.

Ideen om at sænke hastighedsgrænsen for biler på Østerbro-gaden har været længe undervejs.

I 2018 blev der afsat 25,2 millioner kroner til at forbedre forholdene for cyklister på gaden. De penge skulle være taget i brug i august 2021, men da politiet afviste projektet, blev det udskudt.

Først tre år efter, der blev afsat midler til projektet, i februar 2021, fik Teknik- og Miljøforvaltningen efter en klage til Transportministeriet endeligt 'go' til projektet.

Bliver projektet en realitet, betyder det, at biler ikke må køre hurtigere end cyklister. De skal holde sig under de 30 kilometer i timen, og så bliver parkeringspladserne blandt andet bredere, så »risikoen for kollisioner mellem cyklister og åbne bildøre« reduceres.

Flere steder udvides fortovene, så det bliver lettere at krydse Nordre Frihavnsgade.

Og mens antallet af parkeringspladser forbliver det samme, bliver der plads til 212 nye cykelparkeringspladser, 18 træer, 12 bænke og 8 pizzaaffaldskurve.

Det fremgår af sagsfremstillingen til Teknik- og Miljøudvalget.

Godkender udvalget projektet, vil Nordre Frihavnsgade blive den tredje cykelgade i København. Vestergade i Indre By og et mindre vejstykke mellem Hønsebroen og Gammel Jernbanevej i Valby er i dag cykelgader.

Forandringen af Nordre Frihavnsgade vil stå færdig i midten af 2023.