Lyt til artiklen

Benjamin Holstebroe og hans kæreste var ekstremt trætte af det lokale autoværksted, efter firmaet havde repareret deres bil. Værkstedet havde hverken informeret parret godt nok eller leveret god service.

Så Benjamin satte sig til tasterne og skrev en anmeldelse på Trustpilot. De fik én stjerne. Et par timer senere ringede telefonen.

»De fortalte, at de var kede af det og trætte af anmeldelsen. De tilbød i første omgang 1.000 kroner mod, at vi fjernede den, men det afviste vi. Til sidst endte de med at lave et nedslag på vores regning på 5.000 kroner,« fortæller han til B.T.

Kæresteparret var økonomisk pressede over den dyre regning og valgte derfor at tage imod tilbuddet.

Af fakturaren fremgår det, at Benjamin og hans kæreste har fået en rabat på 5.000 kroner på gearkassen, men i virkeligheden er der tale om et nedslag, fordi de indvilgede i at fjerne anmeldelsen.
Af fakturaren fremgår det, at Benjamin og hans kæreste har fået en rabat på 5.000 kroner på gearkassen, men i virkeligheden er der tale om et nedslag, fordi de indvilgede i at fjerne anmeldelsen.
Vis mere

Benjamin Holstebro ønsker ikke at hænge autoværkstedet ud, da de har indgået en aftale med dem. B.T. er dog bekendt med, hvilket firma der er tale om.

Benjamins sag er ikke et isoleret tilfælde.

B.T. har været i kontakt med flere personer, som har fået tilbudt penge for at slette en kritisk anmeldelse. Der er tale om alt fra spisesteder og autoværksteder til tøj- og vinduesfirmaer.

»Dårlige anmeldelser kan være enormt ødelæggende for et firma. Danskerne stoler meget på brugeranmeldelser, så det er vigtigt at fremstå med gode anmeldelser,« siger Henrik Byager, ekspert i kommunikation og branding, og uddyber:

»Det er nyt for mig, at firmaer tilbyder penge for at få dem fjernet - og det er torskedumt. Det er sådan noget, der kan gøre rigtig ondt, hvis det kommer frem,« siger Henrik Byager.

Er du også blevet tilbudt penge eller anden kompensation, hvis du fjernede en kritisk anmeldelse? Så hører B.T. gerne fra dig på 1929 eller danf@bt.dk

32-årige Mia Schmidt har også taget imod penge for at slette en kritisk anmeldelse.

Tilbage i efteråret 2016 skulle Mia og hendes mand have nye vinduer, og de betalte for, at der kom én og målte op.

Mia Schmidt fra Fredericia blev tilbudt 1.500 kroner af et vinduesfirma, hvis hun fjernede sin kritiske anmeldelse på Trustpilot.
Mia Schmidt fra Fredericia blev tilbudt 1.500 kroner af et vinduesfirma, hvis hun fjernede sin kritiske anmeldelse på Trustpilot. Foto: Privatfoto
Vis mere

Da vinduerne blev leveret, var størrelsen forkert, og parret stod nu med et hul i muren og ubrugelige vinduer.

Firmaets reaktion var, at det var deres egen skyld. Der ville gå otte uger, før de kunne få vinduer, der passede.

Det var Mia Schmidt stærkt utilfreds med, så hun skrev en kritisk anmeldelse på Trustpilot. Hun gav vinduesfirmaet to stjerner.

En halv time efter havde hun firmaets chef i røret.

»Han forklarer, at de ikke er særligt glade for den anmeldelse, og de tilbyder, at vi kan få 1.500 kroner retur, hvis vi sletter den. Det ender vi med at sige ja tak til,« fortæller Mia Schmidt fra Fredericia til B.T.

Hos Forbrugerrådet Tænk understreger man, at metoden ikke er ulovlig. Men:

»Det er jo ikke det, der er meningen med brugeranmeldelser.  Det her understreger i hvert fald, at man skal tage dem med et stort gran salt. De giver ikke et fuldt billede af virksomheden,« siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, og uddyber:

»Men det her er ikke ulovligt, og vi opfordrer jo altid til, at man forsøger at blive enige i sådan en konflikt. Så selv om man kan tænke sit om motiverne,  er det jo godt, at virksomhederne gør sig umage for at gøre kunderne tilfredse og kompensere dem. Det er god adfærd,« siger han.