Først et stort interview til TV 2, så en dokumentar og nu endnu et stort interview til DR.

Prins Joachim har de seneste uger været markant mere synlig i offentligheden, end vi er vant til. Han har efter alt at dømme ét særligt budskab.

Det mener retoriker, Mette Højen, der blandt andet har mange års erfaring som erhvervsretoriker og taleskriver.

»Det er super interessant, at der sker så mange ting omkring ham. Det er i sig selv et budskab fra hans side, at han har et ønske om at være mere synlig,« siger Mette Højen.

Prins Joachims interview til TV 2 udkom den 6. juni.

Her fortalte han om sit arbejdsliv som forsvarsindustriattaché i Washington, men mest bemærkelsesværdigt var det, at prinsen også ytrede ønske om, at han og hans familie gerne vil vende hjem til Danmark, når hans kontrakt i Washington udløber næste år.

Søndag den 7. juni, på prinsens fødselsdag, havde dokumentaren ‘Hærvejen’ med prins Joachim premiere på DR.

Og søndag den 22. juni så vi igen prins Joachim på diverse forsider, da han havde talt med DR. Endnu en gang om livet i Washington, men også om hvad hans børn har fået ud af at bo i udlandet.

Ifølge Mette Højen skal prinsens store synlighed ses som et tegn på, at han ønsker et ‘comeback’ i offentligheden.

»Han vil have, at vi tænker på ham, at hans tilbagekomst til Danmark bliver succesfuld og at folkestemningen er med ham,« forklarer hun og tilføjer:

»Det er også en måde at tage magten over sin egen situation og definere den. Og han kommer ret succesfuldt ud af det.«

Retorikeren mener nemlig, at prins Joachim i sine interviews gør noget meget smart.

(ARKIV) Prins Joachim får solgt sig selv som en god og stærk leder i to nye interviews, påpeger retoriker Mette Højen.
(ARKIV) Prins Joachim får solgt sig selv som en god og stærk leder i to nye interviews, påpeger retoriker Mette Højen. Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix
Vis mere

»Jeg tænker, det er en ret perfekt cocktail af geopolitik, folkestemning og så noget kompetence fra hans side,« siger Mette Højen og tilføjer:

»Rent geopolitisk er der sket vilde ting, der ikke var på tegnbrættet, da han tog til USA. Nu er han i et ‘hot seat’ og har fingeren på pulsen inden for et supervigtigt emne.«

Mette Højen påpeger samtidig, at prinsen virkelig får sat fokus på, hvilke kompetencer han kan byde ind med, og samtidig rammer han noget i folkestemningen, hvor mange lige nu bekymrer sig om den geopolitiske situation.

»Han har fået den lederrolle, han måske altid har været klar til at påtage sig. Og han viser, der er et stort potentiale for, at han kan gøre et stort comeback på kongehusets ledelseshold,« siger Mette Højen.

Apropos comeback, så bemærker retorikeren særligt en detalje i prins Joachims interview med TV 2, da han taler om sit ønske om at vende hjem til Danmark.

»En ting er, hvad han siger, noget andet er den måde, han siger det på. Der afslører han sig selv. Han er utrolig velformuleret, og det er et af hans kendetegn,« siger hun:

»Det er han også i DR-interviewet. Men i TV 2 interviewet, har han svært ved at fuldføre sætningen, da han bliver spurgt til, hvad han vil. Det afslører hans inderste drøm om at vende hjem,« siger Mette Højen.

Hun er ikke i tvivl om, at prins Joachim i den grad har fået en positiv effekt af sin store synlighed de seneste uger.

»Det er opsigtvækkende, succesfuldt og den perfekte cocktail til at lave et stærkt comeback i vores bevidsthed.«