The Historic Dockyards i Portsmouth fortæller historien om den britiske flåde, men uden at være tør og kedelig. Historien formidles nemlig via forskellige »Action Stations«, som gør historien levende og børnevenlig.

 

»Rule Britannia, Britannia rule the waves.«

Sådan lyder omkvædet i Rule Britannia, der er det tætteste, man kommer på den britiske flådes egen hymne.

Det verdenssyn, den udlægger, er en del af den britiske selvforståelse. En selvforståelse, der står på skuldrene af Royal Navy. Og selv om hverken den britiske flådes greb om bølgerne eller nationens selvforståelse står mål med fordoms storhed, så var der engang, hvor Storbritannien vitterligt herskede over bølgen blå.

Vi danskere smagte selv på briternes magt under Napoleonskrigene. Både i 1801 og 1807, hvor truslen fra den dengang anseelige danske flåde fik briterne til at angribe København. Ved den første lejlighed skulle Lord Nelson havde sagt, at hvis franskmændene bare kæmpede halvt så godt til søs som danskerne, så ville briterne være slemt på den.

Lord Nelson spøger også i Portsmouth. Højdepunktet ved ethvert besøg på flådemuseet The Historic Dockyards er hans linjeskib HMS Victory fra Slaget ved Trafalgar. Med sine tre imponerende kanondæk får det stolte linjeskib Fregatten Jylland til at ligne en forkølet forsyningspram.

The Historic Dockyards ligger ved havnen i Portsmouth på den engelske kanalkyst. Tæt på byens historiske hjerte og midt mellem HM Navel Base Portsmouth og Gunwarf Quays.

The Historic Dockyards

Det første er den ene af den britiske flådes tre operationelle baser i Storbritannien, det andet er et nyudviklet indkøbsområde med cafeer og butikker.

Altså midt mellem alvor og fornøjelse, og det passer sig, for The Historic Dockyards rummer både krigens alvor og et moderne underholdende museum. Dets største styrke er kombinationen af de to, og så naturligvis det faktum, at museet har en serie store historiske skibe, som gæsterne kan entre og udforske. Det lugter af tjære og træ, og er historieundervisning i sin mest direkte form.

Det første skib inden for porten er HMS Warrior fra 1861. Et langt, lavt sort skrog med master. En brobygger, der indvarslede enden for de store sejlskibe, og som med et slag gjorde de danske fregatter fra samme tid forældede.

HMS Warrior var bygget i jern, og med dets centrale og armerede stål-citadel var det umuligt for fjendens kanoner at trænge igennem til skibets maskinrum og våbenarsenal. Læg dertil en topmoderne dampmaskine. Skibet kunne skyde cirka 26 km/t under fuld damp og over 32 km/t ved både sejl og damp. Fregatten Jylland kom til sammenligning ikke meget over 20 km/t.

Med audioguiden i ørerne kan man tilbringe timer om bord på det fem dæk dybe skib, men med kun en enkelt dag på programmet sættes kursen mod »Action Stations« – et kig indenfor hos Royal Navy anno 2014.

Den interaktive navy

Her har museet lagt sig i selen for at give en levende oplevelse af, hvad Royal Navy går og pusler med i dag.

Her kan man prøve alt fra at forcere rigningen fra et sejlskib til at måle sin fitness mod en Royal Marines-infanterist. Der er klatrevægge og en forhindringsbane for børn under ti år. Udenfor er et stort bassin med fjernstyrede både.

Det handler alt sammen om interaktivitet, og for de, der tror, at museer kun handler om plancher og udstillingsmodeller, er Action Stations det perfekte sted at få skudt den fordom ned. Og for børnefamilierne er det stedet, hvor ungerne får fyret alt overskudskrudtet af inden en rundvisning på HMS Victory.

Det store linjeskib med tre kanondæk ligger i en tørdok og troner over den bagerste del af The Historic Dockyards – med flådebasen og de nye Royal Navy krigsskibe som kulisse. Skibet er restaureret, så det står som under slaget ved Trafalgar, hvor dets besætning på 821 mand gjorde Lord Nelson til en søkrigslegende.

Vraget af Mary Rose

Mens Royal Navys historie går helt tilbage til Middelalderen, indtog Portsmouth først for alvor scenen som flådens hjemhavn i 1496. Da konstruerede man verdens første tørdok, der gjorde det muligt at sejle et skib ind i dokken og derefter lukke vandet ud igen, så det blev muligt at arbejde på skibet.

I 1509, under Henrik VIII, lagde skibsbyggerne kølen på Mary Rose, der led samme triste skæbne som sit senere svenske modstykke, Vasa. Ligesom det svenske kongeskib tippede Mary Rose rundt kort uden for sin hjemhavn og tog over 400 søfolk og soldater med sig i dybet. Mary Rose nåede dog at have en 30 år lang karriere i flåden, inden det sank i 1545. I 1971 fandt dykkere vraget mellem Portsmouth og Isle of Wight. Det blev hævet i 1982, og i 2013 åbnede det nye Mary Rose Museum, der ligger som en stor sort musling ved siden af HMS Victory.

Indenfor ligger vraget indkapslet i glas og stål i en svag belysning, mens fugtigheden holdes oppe, og vraget svøbes i et tyndt lag voks, så det ikke smuldrer. I 2017 vil det være færdigkonserveret og dermed kunne tåle frisk luft. Indtil da må man gå udenfor glasburet med vraget på lange gange og kigge ind på resterne af Henrik VIIIs flagskib og på de tusindvis af genstande – fra langbuer til kobberkar – som dykkere har fundet på havbunden omkring vragstedet.

Film og guider fortæller historien om livet i flåden i 1500-tallet. Et liv, som ikke adskilte sig voldsomt fra livet på HMS Victory eller HMS Warrior for den sags skyld.

»Britannia rule the waves«

Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

Royal Navy holdt verdenshavene i et stramt greb op til starten af Første Verdenskrig, hvor den fik kam til sit hår. I mellemkrigsårene blev den matchet af US Navy, og Anden Verdenskrig tippede for alvor den globale flådebalance, så Royal Navy i dag blot er verdens femtestørste flåde – efter USAs, Ruslands, Kinas og Japans.

Men selv om det 20. århundrede kan ses som forfaldets århundrede, hvor flåden måtte give sin plads som verdenshavenes politimand fra sig, er det samtidigt det mest fascinerende århundrede i flådens historie.

Det begyndte med Slaget ved Jylland i 1916, der stadig i dag er det største søslag udkæmpet med kanoner mellem to flåder, og som sendte den tyske højsøflåde tilbage i havn, hvor den blev resten af Første Verdenskrig. Dernæst fulgte Anden Verdenskrig, hvor jagten på Bismarck og kampen for at holde Englands forsyningsveje over Atlanten åbne står som højdepunkterne.

I 1982 var Storbritanniens magt på den globale scene for alvor falmet. Faktisk så meget, at Argentina mente, det var tid til at snuppe Falklandsøerne. Men Royal Navy demonstrerede med endnu en kraftanstrengelse, at den nok var skrumpet men ikke impotent. En ekspeditionsstyrke blev sendt til Sydatlanten, og efter hårde kampe måtte argentinerne opgive øgruppen – takket være The Royal Navy.

Britisk flådehistorie

Siden er det mest blevet til piratbekæmpelse og suverænitetshævdelse ved de mange spredte britiske småbesiddelser, der pryder verdenskortet. Fra Sydatlanten til det Indiske Ocean og Stillehavet finder man små kolonier og øgrupper, der stadigvæk flager med Union Jack.

Dette nyeste kapitel af flådens historie præsenteres i mere traditionelt museumsformat i de store murstensbygninger, der ligger ud til havnefronten. Her er i sig selv til en hel dags underholdning, og er man flåde- eller krigsskibsentusiast, er det svært at klare The Historic Dockyards på en enkelt dag.

En billet koster lidt over 200 kr., men så gælder den også et helt kalenderår, så man kan udvælge sig et par ting at gå i dybden med og se, om man ikke kan lægge vejen forbi en gang eller to mere i det år, billetten gælder.

Mens lyset bliver gyldent, er der stadig masser af museum tilbage, som venter på at blive udforsket. Desværre. En af de udstillinger, der kun fik et hurtigt kig, var »Racing to War«, der er den første i en serie udstillinger de kommende år om Første Verdenskrig, da man også her på muséet markerer hundredåret for krigsudbruddet.

Men det, der står højest på listen næste gang, er dog havnerundfarten. Den er inkluderet i billetten og afgår fra molen ved siden af HMS Warrior. De små både bringer gæsterne helt ind i den operationelle flådehavn til de af Royal Navys nyeste skibe, der ligger i havn på besøgstidspunktet.

Med den tur er ringen sluttet. Fra Mary Rose til Royal Navys nyeste piratbekæmpende fregatter. Over 500 års britisk flådehistorie samlet på et område på størrelse med Christianshavn, kun et par timer fra Londons Trafalgar Square, hvor Admiral Lord Nelson står på toppen af sin søjle og minder briterne om, at der var engang, hvor Storbritannien beherskede bølgen blå, som de synger i sangen.

Rejseinfo

Transport:

  • Bl.a. SAS og Easyjet flyver til London fra 500 kr. retur. Portsmouth ligger cirka to timers bilkørsel fra London. Med tog – South West Train – tager turen fra London Waterloo 90 minutter og koster cirka 600 kr. retur.

Overnatning:

  • Portsmouth har alt fra små B&Bs til store kædehoteller. Et godt bud er The Queens Hotel, der har en historisk stemning og koster fra 700 kr. for et dobbeltværelse.

Bedste rejsetidspukt:

  • Museet har åbent hele året, men den udendørs del af udstillingen er mest indbydende fra april til oktober.

Info: