Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Langfredag lancerer SF ny kampagne forud for folketingsvalget. Men skærtorsdag prydede de særlige plakater allerede bybilledet.

Skærtorsdag blev rejsende på Vesterport i København mødt af en prævalgkamp i en noget anderledes udgave. På talrige plakater fra SF ses ikke bare partiformanden Pia Olsen Dyhr i sin nuværende skikkelse, men er også afbilledet som 7-årig og som 70-årig.

Plakaterne er led en i en ny kampagne, som BT erfarer, at SF lancerer fredag, men allerede torsdag morgen, prydede Pia Olsen Dyhrs ansigt altså trafikknudepunktet i indre København. Fra SF lyder det, at det er fejl, at plakaterne er kommet op før tid.

Den køber Anders Dybdal, der er kommunikationsrådgiver med speciale i politiske kampagner, dog ikke helt.

»Jeg mener, det er ret usandsynligt, at det er en fejl. Men det er godt set, hvis det er dem selv, der har lækket det. Det er en måde at sikre sig, at kampagnen får medieomtale på,« siger Anders Dybdal, der er områdedirektør og rådgiver i kommunikationsvirksomheden Operate.

For kort tid siden blev også Socialdemokraternes kampagne lækket før tid. Et gammelt trick, som flere og flere benytter sig af, mener Anders Dybdal.

»Det er udmærket tænkt, for det er en måde at fortælle en historie på, uden at det koster de samme penge, som en tilsvarende annonceplads ville have kostet,« siger han.

Folketingsvalget skal senest være afholdt den 15. september 2015.