Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Transportminister Magnus Heunicke (S) morer sig over 'amerikansk familie' i DF-annonce.

'Sikke en flot familie Dansk Folkeparti har på deres helsides annoncer i min morgenavis med teksten: "Vi tager danskerne alvorligt - hele livet".'

Sådan skriver den socialdemokratiske transportminister Magnus Heunicke lørdag på sin Facebook-profil. Men teksten emmer af slet skjult ironi, for transportministeren har tilsyneladende været på detektivarbejde og er gået annoncens billede efter i sømmene.

Læs også:

Billedet er et idyllisk familiefoto af et lykkeligt forældrepar med deres tre små børn.

'Bemærk lige det lille ord 'danskerne'. Ser så fint og idyllisk ud. Men hov..', fortsætter Magnus Heunicke således sin opdatering.

'Det ser da faktisk slet ikke ud til, at den familie nogensinde har været i Danmark. Ligner mest at DF's pressetjeneste har indtastet: 'Family in living room with baby smiling',' skriver han og viser ved et screenshot, at billedet stammer fra 'et af de store udenlandske reklamefoto-firmaer'.

Ministeren gætter på, at den idylliske familie har reklameret for 'amerikansk vaskepulver, nye amerikanske boliglån eller et eller andet helt tredje, før de altså dukker op her i dag i de danske aviser som en 'dansk familie' sammen med Kristian Thulesen-Dahl'.

At Magnus Heunicke morer sig over annoncen, morer til gengæld Dansk Folkepartis pressechef Søren Søndergaard.

Læs også:

»DF har brugt billedet flere gange de seneste fire år, såmænd. Jeg bliver glad i låget, når jeg ser den familie, og derfor bruger vi den som illustration forskellige steder. Familien nærmest emmer af 'tryghed og tillid', som er DF's kampageslogan,« lyder det fra Søren Søndergaard, der ikke mener, der er noget forkert i at bruge en - formentlig - amerikansk familie til en annonce om danskernes tryghed.

»Vi postulerer ikke, at det er nogen, vi kender. Man skal vare sig for at bruge børn, der kan genkendes i skolen, til sport, på gaden mv. i kampagner og markedsføring, og dét sker ikke her,« slutter han.

Andre læser også