Venstrefløjen og fagbevægelsen brugte i 2010 fem gange så meget på annoncer som regeringen og dets støttepartier. Det skriver B.T. onsdag.

En opgørelse fra analyseinstituet Gallup viser, at fagforeningerne og venstrefløjspartierne i listepriser på annoncer tilsammen spenderede 99.573.599 kroner sidste år, mens det tilsvarende for Venstre og De Konservative plus støttepartierne Liberal Alliance og Dansk Folkeparti blot løb op i 22.515.232 kroner.

S-leder Helle Thorning-Schmidt kan især takke fagforbundet 3F, der med over 37 millioner kroner i annoncer, har brugt over halvanden gang så meget som hele blå blok i 2010.

Kommunikationschef i 3F Palle Smed erkender ærligt, at en stor del af annoncerne er kritiske over for regeringen. . Eksempelvis den storstilede Skævt-kampagne mod regeringens genopretningsplan.

- Vi har da brugt nogle millioner - og det er da ingen hemmelighed, at vi har besluttet at bruge fem millioner kroner mod regeringen op til det kommende valgkamp. Vi indrykker gerne politiske annoncer, når det handler om at forsvare vores medlemmer interesser, siger Palle Smed til B.T.
Venstrefløjens politikere klager ellers ofte over, at de borgerlige partier har langt flere ressourcer til at føre kampagner for.

- Højrefløjen kommer altid til at slå os på budgetter. De får penge af tobaksindustrien og bankerne osv. Vi har evnen til at begejstre og mobilisere, sagde Thor Møger Pedersen, næstformand i SF den 27. marts sidste år til Information.

Men Gallups opgørelse får nu Venstres næstformand Kristian Jensen til at kalde oppositionen for hykleri.

- De får annoncer, der bakker dem op for et uhørt antal millioner fra fagbevægelsen. Det er hykleri, når socialdemokraterne og SF siger, at de ingen penge har, når fagforeningerne spytter et så stort antal millioner i deres valgkamp, siger Kristian Jensen til B.T.

LÆS MERE I B.T. ONSDAG OG SE HVAD HVERT PARTI BRUGER PÅ ANNONCER