Det er en hetz mod københavnerne.

Det mener Københavns børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager (K) om, at overborgmester Lars Weiss (S) onsdag har foreslået en vejafgift i hovedstaden.

»Der er ingen andre, der skal betale for at køre i deres egen by,« siger Næsager om forslaget, som han kalder 'københavner-bashing'.

Onsdag foreslår Weiss i Berlingske at indføre en afgift for at køre på vejene i København. Pengene vil han bruge på at udvide metronetværket.

Men Næsager finder det urimeligt overfor hovedstadens beboere. Han mener, at det i praksis bliver en 'københavner-skat':

»For det er en geografisk omfordeling, hvor man opkræver for at færdes i hovedstadsområdet, og det er jo ikke noget, der rammer resten af landet. Så det er jo et led i den her socialdemokratiske københavner-bashing,« siger han.

»Man har flyttet arbejdspladser ud af København, man har flyttet studiepladser ud af København. Udligningen gør, at vi skal aflevere to milliarder mere om året. Og nu vil de så også have, at vi skal betale for at køre i vores egen by. Det vidner jo om, at Socialdemokratiet og regeringen er københavnerfjendske.«

En vejafgift ville dog ikke kun ramme københavnerne. Også bilister, som kører ind i København udefra, ville skulle betale, hvis det blev ført ud i livet.

Alligevel mener Næsager, at afgiften »i høj grad« vil være til gavn for pendlere uden for København snarere end københavnerne.

»Der er relativt mange københavnere, der cykler, så når man udbygger metroen, er det jo for at få den længere ud,« siger borgmesteren.

Det er endnu ikke lykkedes B.T. at komme i kontakt med Lars Weiss, som forlader overborgmesterposten efter valget i november. 

Til Berlingske siger han, at finder det rimeligt at lade bilister betale for bedre forhold for pendlere:

»Det bliver nemmere at komme frem i bil, fordi der vil være færre biler på vejene, så ja, det synes jeg.«

Til B.T. afviser transportminister Thomas Danielsen (V), at regeringen har planer om at indføre 'roadpricing', som afgiften også kaldes.

B.T. arbejder på at få en kommentar fra Socialdemokratiets nye spidskandidat til overborgmesterposten, Pernille Rosenkrantz-Theil.

Berlingske kunne tirsdag fortælle, at man på Københavns Rådhus undersøger mulighederne for at udbygge metronetværket i København. Blandt andet har man kigget på en linje til Malmø.

Det er dyrt, og til mediet siger Weiss onsdag, at en vejafgift simpelthen er det bedste redskab til at betale gildet.

Jakob Næsager, har du bedre bud på, hvordan man finansierer det?

»Der er jo råderum både i kommunekassen og i statskassen. Det er ikke fordi, at riget mangler penge,« siger borgmesteren, som er enig i, at der skal bygges mere metro.