I en verden af iPads og spillekonsoller har brætspillet fået en renæssance. Især hos spilcaféer og forhandlere mærker man en ny og stigende interesse for brætspil. Vi søger mod det sikre, nære og fysiske.

»Vores samfund bliver mere og mere digitaliseret, så vi søger mod det modsatte. Vi har brug for at have noget i hænderne og mærke det. Der er nogle kvaliteter i det fysiske møde, som vi ikke får, når vi går den digitale vej. Og så er der selvfølgelig også noget med designet,« siger fremtidsforsker Marianne Levinsen.

For Morten Greis Petersen er interessen for brætspil ikke ny. Den er gammel og voldsom. I et værelse i Valby-lejligheden har han en af Danmarks største samlinger på omkring 450 styk.

Han har spillet brætspil siden engang i 80’erne, men Morten Greis Petersen har også gjort sin lidenskab til sit arbejdsliv som afdelingschef for brætspil i spilbutikken Faraos Cigarer i København. Selv i en tid, hvor alle børn kan bruge en iPad, før de kan binde snørebånd, oplever spilbutikken kronede dage for brætspil.

»Brætspil kan noget, som computerspil simpelthen ikke kan. Man sidder fælles rundt om en plade, man kigger modspillerne i øjnene, mens man lægger planer. Spillet mellem spillerne er i sig selv en helt særegen kvalitet,« siger Morten Greis Petersen, der anbefaler ’Pandemic Legacy’ som en intens spiloplevelse.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs hele guiden til det perfekte spil, som er udvalgt i samarbejde med Guldbrikken, Papskubber.dk og brætspilsentusiast Asger Clausen. Desuden giver Morten Greis Petersen sit bud på brætspillenes top tre. Gå selv på udkig og find det ultimative brætspil til børnene, familien, de voksne eller det sjove selskab. Der er noget for enhver smag og spillelyst ...


I en verden af iPads og spillekonsoller har brætspillet fået en renæssance. Vi søger mod det sikre, nære og fysiske.

Ipads og spillekonsoller har fået konkurrence. Det gode, gamle brætspil har de senere år nemlig fået en renæssance.

I spilcaféer med brætspil og hos forhandlerne mærker man en ny og stigende interesse for brætspil.

Det kan man også mærke hos Bog & Idé. Mens der i 2015 var en håndfuld spil, som solgte rigtig godt, så var der i 2016 markant flere forskellige brætspil, som danskerne hev ned fra hylderne, fortæller Marianne Pedersen, adm. direktør i Bog & Idé.

»Det er på den front et helt fantastisk år for os, og når man ser på alle de her brætspilscafeer, som skyder frem, så forventer vi også, at det stiger igen i 2017,« siger Marianne Pedersen.

Hos den københavnske spilbutik Fantask oplever de også en fortsat stigende interesse for brætspil.

Og det er ikke kun brætspil, der igen vinder indpas. Papirkalendere sælges i stor stil, og alene mærket Mayland har trykt 2,4 mio. eksemplarer 2017-versioner. Også vinylplader har fået en genfødsel. Fra 2000 til 2014 er de danske musikselskabers omsætning af vinyl steget med hele 1.724 procent.

Vinylplader, fysiske kalendere og altså brætspil. Hvorfor søger danskere ’tilbage i tiden’, når vi kan spille spil på iPaden, streame musik og føre kalender på vores iPhones?

Marianne Levinsen er forskningschef hos Fremforsk. Ifølge Marianne Levinsen er der flere grunde til, at danskerne på nogle områder søger væk fra den massive digitalisering:

»Vores samfund bliver mere og mere digitaliseret, så vi søger mod det modsatte. Vi har brug for at have noget i hænderne og mærke det. Der er nogle kvaliteter i det fysiske møde, som vi ikke får, når vi går den digitale vej. Og så er der selvfølgelig også noget med designet,« siger fremtidsforsker Marianne Levinsen.

Kærligheden til fortidens dyder er dog også et tegn på, at vi søger det sikre:

Uforudsigelig verden

»Verden er uforudsigelig, og vi kan kun være tilskuere. Det kan især være hårdt i krisetider, og siden finanskrisen har vi faktisk redet på denne her retrobølge, hvor vi søger mod det sikre, nære og fysiske,« siger Marianne Levinsen.

For Morten Greis Petersen er interessen for brætspil ikke ny. Den er gammel og voldsom. I et værelse i Valby-lejligheden har han en af Danmarks største samlinger på omkring 450 styk.

Han har spillet brætspil siden engang i 80’erne, men Morten Greis Petersen har også gjort sin lidenskab til sit arbejdsliv som afdelingschef for brætspil i spilbutikken Faraos Cigarer i København. Selv i en tid, hvor alle børn kan bruge en iPad, før de kan binde snørebånd, oplever spilbutikken kronede dage for brætspil.

»Brætspil kan noget, som computerspil simpelthen ikke kan. Man sidder fælles rundt om en plade, man kigger modspillerne i øjnene, mens man lægger planer. Spillet mellem spillerne er i sig selv en helt særegen kvalitet,« siger Morten Greis Petersen, der anbefaler ’Pandemic Legacy’ som en intens spiloplevelse.

Guide til brætspil

(Udvalgt i samarbejde med Guldbrikken, Papskubber.dk og brætspilsentusiast Asger Clausen)

BØRNESPIL:

  • Stone Age Junior (2-4 spillere fra 5 år)
    Strategispil i børnehøjde. Spillet handler om at overleve i stenalderen ved at indsamle bær, fisk og pilespidser for at bygge hytter. Det gælder om at planlægge din taktik, så du bygger hurtigere end de andre. Stone Age Junior er et enkelt og rendyrket strategisk spil på børnenes egne betingelser.

  • Leo (2-5 spillere fra seks år)
    Løven Leo skal klippes, før manken vokser ham over hovedet, men hvordan kommer han hurtigst muligt hen til frisøren Bobo, før han lukker? Leo er et udfordrende samarbejdsspil, hvor hukommelse er i højsædet, og minder om et nyskabende vendespil, der kræver god strategi, skarp hukommelse og konstant samarbejde.

  • Ravnerok (2 spillere fra fem år)
    Ravnerok blander held med taktik. Her handler det om at sætte sine ravne på ’ravnemuren’ og samtidig vælte modstanderens ravne ned. Det er et spil til de mindste, som både kan udfordre og underholde. Spændingen er høj, og børnene skal bruge både bluff, held og hukommelse for at vinde.

FAMILIESPIL:

  • Carcassonne (2-5 spillere fra 7 år)
    Carcassonne et must for både børn og voksne. Spillet handler om at trække og lægge brikker, så de hele tiden matcher de brikker, der allerede ligger på bordet. Spillet udkom tilbage i 2000 i Tyskland og høstede international anerkendelse som et af verdens bedste spil. Carcassonne blev genudgivet i 2014 og har affødt utallige udvidelser.

  • Splendor (2-4 spillere fra 10 år)
    Her er du nødt til at tænke dig om. I Splendor tager spillerne roller som juvelhandlere, der med råstoffer skal indkøbe miner, juveler og ædelsten fra bordets midte. Med pokerchips forsøger spillere at handle sig frem til point, og får man 15 point før sine modstandere, vinder man spillet.

  • Flick ’em Up! (2-10 spillere fra 8 år)
    I Flick ’em Up! dyster to hold af cowboys mod hinanden, som med en blanding af taktik og behændighed skal udmanøvrere hinanden i en westernby. Først bygges en western-scene midt på stuebordet og dernæst begynder knipse-duellerne, hvor man forsøger at skyde sine modstandere.

VOKSENSPIL:

  • Codenames (2-8 spillere fra 14 år)
    I dette spil handler det om at arbejde sammen, opfinde og afkode kreative kodeord, som hentyder til de kort, som ligger på bordet. Det gælder om at være skarp og finde de bedste fællesnævnere mellem vidt forskellige ord. Men pas på! Lejemorderen er i nærheden, og tager I først kontakt til ham, er det hele forbi. Spillet er netop udkommet på dansk og har vundet adskillige priser.

  • Eldritch Horror (1-8 spillere fra 14 år)
    Eldritch Horror er et rollespil baseret på den amerikanske forfatter H.P. Lovecrafts univers. Spillere rejser verden rundt for at bekæmpe ’The Ancient One’ og for at overleve dommedag ved at samarbejde i tæt kapløb med tiden. Alle spillere samarbejder mod spilpladen. Eldritch Horror er et helt utrolig svært spil, men vinder man, er glæden også tifold.

  • Junta (2-7 spillere fra 14 år)
    Velkommen til bananrepublikken. Her gælder alle kneb, når kampen om præsidentposter går ind. Junta er et klassisk, satirisk brætspil om bananrepublikker og deres korrupte militærjuntaer fra 1985, som i 2015 år blev genudgivet i en ny udgave. Det handler om at forhandle med og bedrage sine modspillere.

SELSKABSSPIL:

  • Pandemic (2-4 spillere fra 13 år)
    I Pandemic er verden truet af masseepidemier. Her skal spillerne i fællesskab forsøge at holde fire sygdommes fremmarch tilbage og opfinde vacciner, inden tiden løber ud. Spillet udkom i 2007, men i 2016 udkom en særlig udgave som hedder Pandemic Legacy. I Legacy-spil husker spillet og ændrer sig permanent fra spil til spil baseret på spillernes valg, succeser eller fejltagelser undervejs.

  • Det Dårlige Selskab (3-16 spillere fra 16 år)
    Det her spil er ikke for sarte sjæle. Det Dårlige Selskab handler i al sin enkelthed om at skabe sjove, skæve og absurde sætninger ved hjælp af en række svarkort med ord eller sætninger, hvor mange har stærke seksuelle undertoner. Det kræver derfor den helt rette stemning og sammensætning af mennesker.

  • Skæg & Skøre Briller (3-8 spillere fra 8 år)
    Det danskproducerede selskabsspil har fokus på selskabsleg. Hvor quiz-spil ofte handler om rå paratviden, sørger Skæg & Skøre Briller for, at stemningen omkring bordet bliver det vigtigste. Her kan børn og voksne dyste i forskellige sværhedsgrader, hvor hele familien kan være med.

Morten Greis Petersen har omkring 450 brætspil.
Morten Greis Petersen har omkring 450 brætspil. Foto: Michael Bothager
Vis mere