Silas Holst er stjernen i den komiske musical ‘The Book of Mormon’, men det er den susende flotte iscensættelse og hans medspiller Carsten Svendsen, der med en komisk kraftpræstation løfter satiren op til en rendyrket fornøjelse. Krænkelserne står endeløst i kø i 'The Book of Mormon'.

Rygterne om den satiriske musical, skabt af tv-serien ‘South Park’s bagmænd er løbet stærkt forud for torsdagens premiere på ‘The Book of Mormon’ på Det Ny Teater.

En akavet, satirisk musical, der på en og samme tid rendyrker og parodierer alle til faget hørende faste musicalelementer og traditioner. Tilsat den grovkornede humor, vi kender fra ‘South Park’.

Tag bare sætningen, der afslutter hele menageriet: ‘Jeg har ikke længere mider i mine nosser’.

Matt Stone - den ene af ‘The Book of Mormon’s skabere - har kaldt musicalen et ‘kærestebrev fra en ateist til religion’.

Historien er bygget op omkring de to mormonske missionærer Price (Silas Holst) og Cunningham (Carsten Svendsen) fra mormonernes ‘hovedstad’ Salt Lake City. De sendes til en landsby i Uganda for at udbrede kendskabet til mormonernes hellige skrift ‘Mormons Bog' - og for at omvende de indfødte.

Spækket med referencer

De lokale er mere optaget af en bande kriminelle, der truer med at omskære kvinderne, end den entusiastiske Price og hans nørdede følgesvend Cunningham, der tror han skal opleve ‘Løvernes konge’.

Sådan er musicalen spækket med referencer til især ‘Star Wars’ og selvfølgelig 'Mormons bog'. Det er samfundssatire, religionskritik, musical(parodi), imperialisme, racisme, homofobi, comedyshow og noget af en røvfunky fest, især i anden afdeling.

En metamusical, der står på skuldrene af bl.a. 'Rocky Horror Show' .

Man skulle dog et godt stykke ind i forestillingen - næsten 35 minutter - før det multikolorerede show for alvor fandt sit momentum, nærmere bestemt i sangen ‘Sluk det’, hvor Cunningham og Price er nået frem til deres frænder i Uganda. Måske fordi danske mormoner fylder meget lidt i det offentlige billede, virker præmissen meget eksotisk. Lidt fjern.

Et magisk sammenstød

Der sker noget magisk i sammenstødet mellem disse sært altmodisch slipseklædte, pæne mormonske mænd på mission i Afrika, moderne tematikker som omskæring og aids og en overdådigt funky scenografi og til tider ditto jazzet musikalsk underlægning, skabt sammen med Disney-komponisten Robert Lopez.

Kenneth Thordals danske oversættelse af den engelske tekst er formidabel. Ifølge min sidedame, kosmopolitten, der har set ‘The Book of Mormon' i Londons West End er hans tekst lige så god som oplægget.

En forestillingen med et så stort cast, som her, lever naturligvis på den indre dynamik og sammenhæng i spillet. Den er overdådigt og organisk komponeret af den tilbagevendte iscenesætter Kasper Holten.

Man kunne frygte, at Silas Holst ville falde skævt ind i denne komiske samhæng. Holst kæmper med sin indbildske missionær - og det gør han solidt, men heller ikke mere end det. Nogen stor sanger bliver han aldrig, og han virker aldrig for alvor komfortabel i sin rolle. Men danseren Silas Holsts sublime timing i alt, hvad han foretager sig, gør at hans Price holder. Men primært som oplægger til Cunningham.

Carsten Svendsen leverer en jætteindsats på de skrå brædder i den gamle bygning på Gl. Kongevej. Han naiv, nørdet, kær, dum, hjertelig og sej, da det endelig kommer til stykket - det hele leveret med et overbevisende komisk talent. Overgangene fra alvor til komik virker legende ubesværede for Svendsen. Det spring kræver mindst lige så stor skuespilkunst som at spille ham fra Kronborg.

Et gennembrud

Svendsen har været omkring en hel del danske scener siden 2006, men det er især det seneste års tid, han for alvor er blevet et kendt navn. I 2017 modtog han hele to priser som årets revy-talent.

Så hvis ikke gennembruddet allerede er sket, kommer det med ‘The Book of Mormon’.

Nævnes bør også Lea Thiim Harder, der spiller høvdingedatter med sødmefuld Morten Korch'sk dialekt og et skævt smil, der fornemmes langt nede i salen.

Det siger meget om denne multi-altmuligt musical, at det faktisk lykkes Svendsen og Harder at gribe publikum i en lille kærlighedshistorie midt i vanviddet.

Når bruset fra den forrygende anden del af forestillingen - især afslutningsnummeret ‘I am Africa’ (smækker ‘We are the World’-parodi) - og man som publikum er kommet overens med moralen, at klitoris er Gud, og at man skal lade være med at tage religion så fandens bogstaveligt og i stedet leve i kærlighedsbudskabets ånd, ja, så melder der sig også en lille tvivl.

Jo, ‘The Book of Mormon’s er skrigende og skrålende politisk ukorrekt. På en dybt begavet facon. Og Joseph Smith ske lov for det - ikke mindst da i denne, de accelererende krænkelsers æra. Men spørgsmålet er, om den ateistiske musical prædiker for sit kor i en grad, at den tager sit publikums frisind for givet?

South Park-folkene har ofte understreget, at de står på skuldrene af Monty Pythons Flying Circus - Eric Idle medvirker endda i filmen 'South Park: Bigger, Longer & Uncut'.

Intet i Pythonernes film ‘Life of Brian’ (som der i øvrigt er en lille hilsen til i ‘The Book of Mormon’) er provokation for dens egen skyld. Det kan man ikke sige om denne musical. Som f.eks. da mormonernes bog stoppes op bag i Price et sted, hvor solen ikke skinner. Det må være det, der kaldes at overspille sine kort.

Men når det er sagt: ‘The Book of Mormon’ er enormt morsom og velspillet. Gå god, at selv miderne griner med.

'The Book of Mormon', Det Ny Teater, premiere torsdag aften, 25.1. BT så den ved en forpremiere 24.1.

Forfattere: Trey Parker og Matt Stone. Musik: Robert Lopez. Iscenesættelse: Kasper Holten. Scenografi: Steffen Aarfing. Koreografi: Alistair David. Lysdesign: Jason Taylor
Lyddesign: Thomas Fritsche. Oversættelse: Kenneth Thordal

Medvirkende:
Silas Holst, Carsten Svendsen, Al Agami, James Sampson, Henrik Lund, Kim Ace Nielsen, Sebastian Harris, Emil Birk Hartmann, Simon Nøiers, Kim Hammelsvang, Patrick Terndrup, Christian Lund, Lasse Dyg, Mathias Augustine, Robert Bengtsson, Oliver Aagaard Williams, Mike Gamble, Simon Svedlund, Lea Thiim Harder, Gina Maria Hudson, Maji Claire, Anna-Lisa Kumoji, Jaleesa Stæhr Johnson, Shaya Hansen.