Da den danske DJ, rapper, komponist og sanger Kato for to år siden startede samarbejdet med den internationale streamingservice Spotify, var han skeptisk. Hvordan fungerer det. Og hvor meget får man egentlig for det - som kunstner.

Men i dag er skepsis forlængst blevet afløst af begejstring. Og da den storsælgende danske hitmager onsdag rundede hele 30 millioner streams på Spotify-tjenesten, fik BT en snak med manden bag monsterhit som 'Turn the Lights Off' og 'Dimitto'.

- Ja, det er et svært tal at fatte. Men det må jo betyde, at der er nogen, der kan lide min musik, siger nøjsomme Kato, der ifølge Spotifys oplysninger får sine sange lyttet til mindst 40.000 gange i døgnet.

Streaming betyder, at lytteren ikke køber og downloader men blot lytter til sangen online. Via et månedligt medlemskab har man som Spotify-lytter adgang til alverdens musik. 

Og i løbet af de seneste to år er dén fremgangsmåde vokset sig stor. Og i dag udbredes ny såvel som gammel musik hurtigere via de såkaldte streaming-tjenester end via noget andet medie.

- Det er helt vildt. Og selvom man selvfølgelig ikke får ligeså meget for at streame som man får for at sælge sin musik, så kan jeg bestemt ikke klage, siger Kato, der forøvrigt også har det fint i salgsafdelingen.

Således har både de to førnævnte og et hav af andre Kato-hits forlængst rundet 30.000 solgte eksemplarer pr. styk og dermed platinstatus.

Mange har brokket sig over lyden på diverse streaming-tjenester. Men den slags tager Kato helt roligt.

- Det lyder selvfølgelig ikke, som det gør i studiet på et par af vores 70.000-kroners studiemonitors. Men lyden er sgu god nok. Og samtidig holder hele streaming-fremgangsmåde os som artister på tæerne.

- Hver sang skal nemlig være en single. De skal have hitkvaliteter. Hver gang en bruger lytter til de nye sange, ser de nemlig bagkataloget lige ved siden af. Og hvis den nye sang hitter, så går de gerne på indkøb dér, siger Kato, der lige nu er i gang med adskillige nye sange.

KATO har i alt solgt over 300.000 singler og 20.000 albums