BT sætter i en serie fokus på dansk politi, og politiets ageren


- Politiet kommer stort set aldrig mere, når vi ringer. Vi skal altid komme til dem. Og helst dagen efter. Medmindre vi da bliver ved at brokke os.

Sådan siger Sanne Graffe, der er formand for Landsforeningen for Voldsramte Kvinder. Som bisidder og rådgiver i adskillige sager om vold og misbrug i hjemmet har hun talrige gange hjulpet medlemmer med at kontakte politiet, og derfor har hun på første hånd oplevet den udvikling, der nu kritiseres af betjente landet over.

Tages ikke seriøst

Hvor politiet tidligere var hurtigt til at rykke ud, når det brændte på, kræver det nu ofte overtalelse at få en patruljevogn til at forlade garagen, forklarer hun.

Læs også: 24-årige Lise ventede forgæves: Politiet ignorerede hjemmerøveri

- Mit indtryk er, at det nærmest er blevet en standard-kommentar, at man må komme ind forbi stationen og anmelde det, der er sket, i morgen. Vores medlemmer har meget ofte en oplevelse af slet ikke at blive taget seriøst, og det er simpelthen ikke godt nok, siger Sanne Graffe.

Som eksempel nævner hun blandt andet en episode i juli, hvor politiet ifølge hende afviste at komme ud, da en far kørte tydeligt hashpåvirket rundt i bil med sin lille søn. Selv ikke, da faderen opdagede, at moderen ringede til politiet og kom løbende og overfaldt hende verbalt, var der angiveligt hjælp at hente.

Læs også: Politiet til offer for indbrud: 'Er der ingen blodspor? Jamen så kommer vi ikke'

Ifølge Sanne Graffe findes der også flere nylige eksempler, hvor betjente både på alarmcentralen og i den almindelige ekspedition har forsøgt at tale voldsofre helt fra at indgive en anmeldelse.

- De siger, at det alligevel ikke fører til noget, og at det så er dumt at bruge tid og kræfter på. Jeg kan godt forstå, at de gerne vil være fri for de svære sager, når de har meget travlt, men for de mennesker, det går ud over, er det helt uacceptabelt, siger Sanne Graffe.