Monacos Grand Prix blev en enorm skuffelse for Kevin Magnussen og Haas-teamet. En startposition som nummer fem lagde op til masser af VM-point, men Magnussen kom blot i mål som nummer 12.

Det var pitstop-strategien, der kostede danskeren en solid håndfuld VM-point, og efter løbet er kritikken haglet ned over Haas-teamet.

Danske Formel 1-fans luftede højlydt deres frustrationer på de sociale medier. ’Amatøragtigt’ var et af de pæneste ord, der blev brugt i den ophedede debat.

Men rolig nu, for Haas-teamet leverede et stykke professionelt arbejde, og det er kun i bagklogskabens ulideligt klare lys, at Magnussens strategi var forkert. I de sekunder, beslutningerne skulle tages, gjorde Haas-strategerne det rigtige.

Lad os skrue tiden tilbage. På tiende omgang sendes en safety car på banen, og så skal der reageres hurtigt i pitten. Det er altid bedst at gennemføre dækskifte, mens der er safety car på banen, for her cirkulerer resten af feltet relativt langsomt. Det betyder, at tidstabet minimeres i forhold til konkurrenterne ude på banen.

Men er det for tidligt at skifte dæk allerede efter ti omgange? De ti første under løbet startes - som krævet i reglementet - på de dæk, man brugte i Q2-kvalifikationen – det vil for alles vedkommende sige ’soft’-dæk.

Inden løbet har dækleverandøren Pirelli udsendt en meddelelse om, at den optimale strategi for løbet vil være at skifte fra ’soft’-dækket mellem 10. og 22. omgang.

Magnussen og de øvrige kørere fra top-10 er altså inden for Pirellis optimale strategi og har nu yderligere chancen for at spare tid ved at gennemføre deres stop, mens der er safety car på banen. De seks første tøver da heller ikke – Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Ricciardo og Magnussen går alle i pit.

Det er værd at bemærke, at Hamilton halvanden time senere vinder løbet med præcis samme strategi som Magnussen: At bruge ’soft’ på de første 10 omgange efterfulgt af et skift til ’medium’, der holder i mål.

At Magnussen kun kommer i mål som nummer 12 skyldes, at han ’fanges’ bag de fire kørere fra top-10 på grid'en, der ikke går i pit under safety car'en. De formår stik imod Pirellis egne forudsigelser at få deres ’soft’-dæk til at holde langt længere end forventet.

Ifølge dækfabrikanten burde soft-dækket skiftes senest efter 22 omgange – Gasly, Sainz Jr, Kvyat og Albon skifter først efter henholdsvis 27, 30, 32 og 40 omgange.

Da de endelig kører i pit, har Magnussen mistet så meget tid bag Lando Norris, der kvalificerede sig uden for top-10 og med frit dækvalg startede på det endnu mere langtidsholdbare ’medium’-dæk, at de kan holde sig foran danskeren.

Så da Haas-ledelsen på få sekunder skal tage en beslutning om at hente Magnussen i pit under safety car-perioden, gjorde de det rigtige.

Men fordi løbet udviklede sig mod Pirellis egne forudsigelser, viste den optimale strategi sig efterfølgende at koste tid. Ærgerligt, men sådan er motorsport.

Så lad være med at kritisere Haas. Som Kevin Magnussen ofte fremhæver: »Vi er et team, og vi vinder sammen og vi taber sammen.«

Det team, som mange anklager for at ødelægger Magnussen løb, et det samme team, der reddede hans kvalifikation, efter han havde ramt barrieren i Q2.