Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Med to nye programmer – dokumentarserien »Pigerne« og kærlighedsdramaet »Perfekte Steder« – varsler TV 2 en ændring af nichekanalen TV 2 Zulu. Efter længere tid med faldende seertal vil man gøre kanalen yngre og mere alsidig ved at producere nyt dansk indhold og distribuere det på en nytænkende måde.

Der skal luftes ud på Zulu,« siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, og understreger, at kanalen trods mange gode tiltag er gået lidt i stå. Af samme grund vil man nu åbne flere nye programmer og stramme op på profilen.

»Det er blevet som at komme ind på et teenageværelse, hvor fem unge drenge har siddet lidt for længe. Der skal lige åbnes et vindue,« siger hun.

Det er 17 år siden, TV 2 Zulu gik i luften som den anden kanal i TV 2-familien. Fra begyndelsen har kanalen satset på comedy, sitcoms og indhold til brugere i aldersgruppen 15 til 40 år. Men selv om programmer som »Sjit Happens«, »Danish Dynamite«, »Dybvaaaaad!« og den amerikanske serie »Venner« kan samle masser af seere, er der brug for at give TV 2 Zulu en ny og bredere profil.

I 2013 blev DR3, der er DRs tilbud til unge, etableret, men Merete Eldrup ser ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem DR3s fødsel og TV 2 Zulus problemer.

Når TV 2 Zulu ændrer profilen, hænger det ikke mindst sammen med, at unge flygter fra fjernsynsskærmene til deres laptops. Samtidig konkurrerer det danske indhold med internationale udbydere som Netflix og HBO. Unge opholder sig i høj grad på gratistjenester som YouTube og Instagram, hvilket kræver nytænkning i den danske TV-branche.

I en undersøgelse fra Kantar Gallup fra 2016 tegner der sig et tydeligt billede af, at de 15 til 25-årige bruger betydeligt mindre tid på indhold fra TV 2. I 2011 brugte folk i aldersgruppen i gennemsnit 55 minutter på TV 2s indhold, mens de i 2016 brugte 25 minutter. Men DRs kanaler følger samme nedadgående udvikling. Ifølge en undersøgelse foretaget af Gallup i 2016 er TV 2 Zulus gennemsnitsseer 38 år, mens den er 46 år på DR3.

»Vores seere er stadig markant yngre end dem, der ser DR3,« understreger Eldrup, der til gengæld mener, at Zulu har fokuseret for ensidigt på de unge mænd.

Samtidig mener hun, at pigerne er blevet svigtet. Dem vil man have tilbage med flere serier, der vægter pigeliv højere end ironi og sarkasme.

Tidligere på året luftede TV 2 en ny ambition om, at der hver uge skal præsenteres ny fiktion på tværs af kanalerne TV 2, TV 2 Zulu, TV 2 Charlie og TV 2 Play. Et eksempel på det er den nye TV 2 Zulu-satsning »Perfekte steder«, som er et kærlighedsdrama. Samtidig er dokumentarserien »Pigerne«, der følger fire nordsjællandske veninder, og det nye dating-eksperiment »Mere end venner«, der får premiere 24. oktober, eksempler på TV 2 Zulus nye DNA. I sidstnævnte program skal seks singler date folk, som allerede er på deres vennelister på de sociale medier.

»Vi befinder os midt i et strategiskifte, og vi skal turde være selvkritiske. Vi har i overvejende grad leveret på at være sjove, men det er ikke nok at levere på den ene funktionalitet for at kunne bruge tid sammen med de unge. Vi skal stadig være sjove, men vi skal også kunne med flere stemmer end bare den sjove,« siger kanalchef på TV 2 Zulu, Sune Roland Jensen, og nævner, at TV-kanalen stræber efter at levere indhold ud fra fire retninger. Henholdsvis: »giv mig et grin«, »giv mig en følelse«, »giv mig en drøm« og »giv mig en stemme«.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Sune Roland Jensen siger, at den sidste af retningerne er tænkt som værende en del af eksekveringen på sociale medier, mens de resterende tre er indholdsmæssige retninger, som kanalen køber programmer efter.

De to nye TV 2 Zulu-serier »Pigerne« og »Perfekte Steder« rammer ifølge Sune Roland Jensen ned i følelsesspektret.

»Fjernsynsmediet er rigtig godt til at vise følelser og drømme, og det er det, vi gerne vil vise mere af i vores sendeflade. Vi melder ud til produktionsmiljøet, som leverer til os, at det er de her retninger, vi gerne ser på vores sendeflade,« siger Sune Roland Jensen.

Samtidig med at TV 2 Zulu vil vægte danskproduceret indhold højt, vil kanalen undersøge, hvordan den bedst kommer ud til sit publikum. Kanalen har for nylig oprettet enheden »Zulu Social«, der består af seks personer, som arbejder for at sikre, at TV 2 Zulus indhold kommer højt i brugerens nyhedsfeed.

Samtidig er en del af markedsføringen af »Perfekte Steder«, at der kommer to ekstraepisoder af serien mellem tidspunkterne for, hvornår de egentlige afsnit sendes. Og ekstraepisoderne kan ses på både TV 2 Play, sociale medier, TV 2s hjemmeside og traditionelt flow-TV.

»Vi kigger også meget på distributionen af vores indhold, for det er ingen hemmelighed, at vores brugere er vilde med både HBO og Netflix. Vi skal have en ongoing dialog med brugere der, hvor de ser vores indhold. Vi har 210.000 følgere på Facebook, og vi vil gerne have kontakt med dem flere gange om dagen. Vi vil gerne fylde mere i folks bevidsthed,« siger Sune Roland Jensen.

Som led i strategiændringen opruster TV 2 Zulu altså på de sociale medier og på sin streaming-tjeneste TV 2 Play. For det er her, mange af de brugere, som også er tilhængere af HBO og Netflix, opholder sig. Indtil nu mærker kanalen ifølge Sune Roland Jensen, at deres indsats på nettet virker.

»Vi kan se, at vores nye, danske indhold virker rigtig godt på streaming-platformen. Det virker bedre end på flow-TV,« siger han.

Hvor mange der helt præcist ser med på streamingtjenesten, vides ikke. Men ifølge en seertalsopgørelse for flow-TV fra TNS Gallup så 54.000 det første afsnit af »Pigerne«, mens 44.000 så første afsnit af kærlighedsdramaet »Perfekte Steder«. Tallene dækker over visningen på flow-TV på dagen samt streaming fem til syv dage derefter.

Men det er ikke kun programmer, der kan sætte gang i følelserne og drømmene, som TV 2 Zulu er på udkig efter. Kanalen vil bibeholde sit fokus på comedy, fordi det ifølge Sune Roland Jensen er en af grundstenene i TV 2 Zulu.

»Vi tænker meget over, hvordan vi kan være sjove på en anden måde, end vi plejer. For vi skal have det bedste comedy. Vi har endnu ikke sat noget nyt i søen, og vi arbejder ikke efter en fast formel for, hvad det nye skal være,« siger Sune Roland Jensen og nævner, at komikere som Mick Øgendahl, Ruben Søltoft og Tobias Dybvad fortsat skal husere på kanalen.

»DR3 må gerne være lidt tungere, mens vi gerne vil være lidt lettere og legende og lystfyldte. De ejer i højere grad dokumentaren, hvor vi i højere grad ejer comedy,« siger han.

Ifølge Merete Eldrup kommer justeringen af TV 2 Zulu som led i en større opstramning på TV 2, der har stået på længe. Kanalen arbejder hen mod et stærkere public service-fokus, der betyder, at man vil have flere programmer, som kan samle befolkningen om det, Merete Eldrup kalder »kvalitetsindhold«.

»Det er svært at sige, hvad kvalitetsindhold er, men jeg vil mene, at det er programmer, hvor der er brugt mere tid på research og brugt flere kilder. Det er programmer, som samler mange mennesker uden at være forbenet,« siger Merete Eldrup og nævner »Liebhaverne« som eksempel på et program, TV 2 næppe vil lave igen, fordi det er en »mellemvare« og hverken er debatskabende eller samler et bredt publikum.

Andre læser også