I videoen herover kan du se The Stig, der er kendt fra Top Gear, give kendte danskere en køretur de sent vil glemme

LONDON: Millioner af bilentusiaster venter nu på at se, om Jeremy Clarkson har et gear mere. Chris Evans er ved at indstille sædet og sætte bakspejlet som den nye vært for verdens mest populære TV-program »Top Gear«. Så er der lagt op til et væddeløb, der ikke bare gælder de to, men også spørgsmålet om, hvorvidt bilglæde er uløseligt forbundet til grovkornet humor med sexistiske undertoner.

I baggrunden lurer BBCs bekymring for at miste enorme indtægter og kæmpestore seertal på globalt plan, netop som den britiske, offentlige mediegigant står over for et nyt medieforlig med licensskeptiske konservative ved magten i Storbritannien. Samt naturligvis medieetiske overvejelser om både at være vært for et bilprogram og sælge luksusbiler i samlerklassen.

»Jeg er afhængig af biler. Jeg har været nødt til at arbejde med det, som en alkoholiker eller en narkoman ville gøre det,« siger Evans til Daily Mail.

Han fortæller, at det har været sådan, siden han »var en lille dreng«. Hvis nogen skulle være i tvivl om, hvor dybt entusiasmen stikker, er det nok at kaste et blik på beskrivelserne af hans bilpark. Evans ejer personligt og via et firma ældre luksusbiler til en værdi af mere end hundrede millioner kroner. Nogle af de dyre biler sælger han igen gennem en bilhandel, der især gør sig i Ferrari, og som sidste år havde en omsætning på omkring 60 millioner kroner.

Det nye job inkluderer ifølge britiske medier en løn på omkring ti millioner kroner, der vil gøre Evans til BBCs højest betalte medarbejder. Med Clarkson som vært for Top Gear gav programmet BBCs private og kommercielle arm indtægter på cirka en halv milliard kroner årligt fra salg af programmer i det meste af verden og fra rettigheder, et relateret bilblad og andre fanprodukter. Clarkson fik ikke sin kontrakt forlænget, da han efter en optagelse havde overfuset en producer i grove vendinger og til sidst havde slået ham, fordi produceren ikke kunne skaffe »varm mad« en sen aften på det hotel, hvor de overnattede.

BBCs værkstedsdilemma

Det viser samtidig lidt af BBCs dilemma med Top Gear. Stationen hylder normalt en høj etisk og moralsk standard, men bilprogrammets enorme popularitet blev både skabt af Clarkson og de to medværters fandenivoldske sjov og spænding bag rattet samt af en værkstedshumor, som tilhængerne elskede, og kritikere kritiserede på livet løs for til tider at være diskriminerende og sexistisk og på grænsen til racistisk. Clarkson fik flere advarsler af BBC for sit sprogbrug, inden BBCs ledelse til sidst sagde stop.

Evans har bebudet nye tider. Han har sagt, at der »helt sikkert« vil komme en kvindelig medvært. Selv om Evans har en fortid med vildt alkoholmisbrug i selskab med britiske berømtheder, har han de seneste dage gjort en hel del for at fremhæve sig selv som dedikeret familiefar med dyb beundring for sin nuværende hustru, Natasha Shishmanian, en tidligere professionel golfspiller.

Skiftet af vært er »særdeles fornuftigt«, skriver The Times i en præsentation begået af en tydeligvis ikke specielt bilbegejstret journalist:

»Evans vil opgradere Top Gear, men kun til halvfemserne, årtiet hvor han selv blev berømt sammen med Oasis, Blur og Tony Blair, årtiet, hvor Top Gears målgruppe blev voksen.«

For at få det trofaste publikum til at acceptere nye tider har BBC valgt en af de få mediepersoner, der i Storbritannien næsten allerede kan måle sig med Clarkson. Han er en uhyre populær radiovært. En genskabelse af et ældre TV-program med ham som vært havde for nyligt flere end fire millioner seere, og Evans har omkring 1,9 millioner følgere på Twitter.

Clarkson er dog tilsyneladende klar til at slå tilbage mod BBC og Evans, der i øvrigt er en af hans gamle venner. Sammen med sine medværter og sin tidligere producer er Clarkson ifølge The Mirror ved at være parat til at »genopfinde« sit bilprogram. I Storbritannien mener man, at TV- og online-kanaler i USA står på spring. Netflix, Hulu og Fox skal være fristet.

Så skal det vise sig, om BBC slagtede fuglen, der lagde guldæg. Eller om det simpelthen var helt i tidsånden at ændre tonen for at se på biler.