Filmanmeldelse: 'Baby Driver' - 5 ud af 6 stjerner
Ovenpå tidens mange efterfølgere, prequels og remakes kommer den britiske instruktør Edgar Wright (’Shaun of the Dead’, ’Hot Fuzz’ og ’Scott Pilgrim mod Verden’) her med en – stærkt tiltrængt – vildt overraskende god, original action-musical, fyldt med godt skuespil og dejlig varm humor.
Filmens soundtrack består af 30 kendte og mindre kendte numre, og musikken spiller så stor en rolle, at Wright vedhæftede sange til hver scene, da han sendte manuskriptet til skuespillerne. Og musikken blev spillet enten højt på sættet eller i ørerne på skuespillerne under optagelse, for historie, replikker, skyderier og klipning følger rytme og beats flydende.
Vi møder Baby (spillet af Ansel Elgort – stjerneskuddet fra ’En flænge i himlen’ og ’Divergent’-serien), da han som chauffør kører ’get away’-bilen for en gruppe slemme banditter. Baby lider af tinnitus og har derfor konstant musik i ørerne og sin iPod fyldt med favoritnumrene. Ja, han ligefrem koreograferer sin vilde kørsel efter musikken.
En mand af meget få ord
Baby er en mand af få ord – men med et stort hjerte – som optager samtaler på sin diktafon og mixer omgivelsernes stemmer og ord sammen med beats i sin egen musik-komposition, som han straks arkiverer på kassettebånd.
Baby arbejder pga. gæld ufrivilligt for bagmanden Doc (fortrinligt og tilpas overdrevet spillet af Kevin Spacey), men har reelt ikke selv det kriminelle element i sig.
Doc sammensætter aldrig samme hold til jobbene, kun Baby er med hver gang, og de andre – med hver sine mange problemer – i banden består af Bats (Jamie Foxx), JD (Lanny Joon), Eddie (Red Hot Chili Peppers’ Flea), Griff (Jon Bernthal) og Buddy (Jon Hamm fra ’Mad Men’) – samt Buddys ’dame’, Darling (Eiza González).
Døv plejefar i kørestol
Samtidig med at Baby er på vej ud af Docs greb og kun har to job tilbage, møder han servitricen Debora (Lily James – Rose fra ’Downton Abbey’) på en dinner og forelsker sig. Begge drømmer om at sætte sig i bilen og bare køre mod vestkysten – væk fra Atlanta og det hele. Men Baby har ansvaret for sin døve, kørestol-afhængige plejefar, som han bor sammen med og tager sig af. Baby mistede nemlig sine forældre i en trafikulykke som syvårig, hvor han sad på bagsædet, mens de skændtes. Ulykken var også skyld i hans tinnitus.
Elgort er temmelig charmerende som den solbrillebærende Baby, og hver figur i fortællingen har sin helt egen karisma.
Instruktør Edgar Wrights lille musikdrevne mesterværk har måske været to årtier undervejs (første spæde idé - en biljagt til numret 'Bellbottoms' af The Jon Spencer Blues Explosion) fik han for 22 år siden), men er hele ’ventetiden’ værd. Den er både stilfuld og helt vildt original. Det er som om, at hverken action eller musik nogensinde stopper.
Wright hyrede den roste koreograf Ryan Heffington – som bl.a. stod bag Sias musikvideo til ’Chandelier’ – og det kan man mærke og se. Dejligt at Wright favoriserer rigtige bilstunts over CGI og selv med sine næsten to timer og hele tre store biljagter føles filmen aldrig for lang eller ensformig.
’Baby Driver’ er utvivlsom – indtil videre – årets bedste actionfilm og positive overraskelse.
5 ud af 6 stjerner
'Baby Driver', USA/England, 2017.
Instruktion og manuskript: Edgar Wright.
Premiere over hele landet.
Se trailer: