Filmanmeldelse: 'Slow West'

Den skotske instruktør John Macleans debutfilm er et skævt og finurligt tvist på en western med død og kærlighed som tema.

Året er 1870, og den kun 16-årige skotte Jay er rejst alene til Amerika for at finde sit livs kærlighed, Rose, som han voksede op sammen med, og hans drivkraft er forelskelse og følelsen af at være ansvarlig for hendes eksil i det vilde vest, da han som dreng af god en familie kom lidt for tæt på bondedatteren Rose.

Kun udstyret med et (moralsk-) kompas og minderne om tiden med Rose møder Jay den cigar-rygende dusørjæger Silas (Michael Fassbender - der velvalgt også fungerer glimrende som filmens fortæller) som tilbyder at få Jay helskindet til sit mål ude vestpå - selvfølgelig mod betaling. Men det er faktisk et helt mirakel, at han har overlevet indtil mødet med Silas.

Det umage par - den ranglede, uskyldige og veltalende dreng og den tavse og hårde dusørjæger - drager mod vest og møder grådighed, brutalitet, opportunister og koldblodige mordere på deres vej. Hvad Jay ikke ved, er, at Rose og hendes far (spillet af Caren Pistorius og Rory McCann) er fredløse, og alle dusørjægere - inkl. Silas - jagter de 2.000 dollar, der er sat på deres hoveder.

En sanselig oplevelse
’Slow West’ bevæger sig langsomt, men bliver aldrig kedelig. Filmen er sat i Colorado, men indspillet i New Zealand, og den smukke natur, de gule kornmarker, den stjerneklare nattehimmel og Jed Kurzels soundtrack gør den til en sanselig oplevelse. Læg dertil Macleans poetiske manuskript, det intime, karakter-drevne drama, den universelle kærlighedshistorie og den knastørre humor, og instruktørens ambitiøse debut er vellykket.

Så simpel og alligevel så kompliceret.

Filmen er fyldt med fede citater, som f.eks. da den tyske antropolog Werner, som Jay møder, siger: ’Om kort tid vil dette være for meget længe siden’. Og Jays eget: 'Der er mere i livet end overlevelse,' som Silas tager med sig.

Kodi Smit-McPhee (der virkelig slog igennem som Viggo Mortensens søn i ’The Road’) er perfekt som Jay og Silas’ tidligere bande-partner Payne spilles ret godt af Ben Mendelsohn, som jeg først rigtig fik øjnene op for i tv-serien ’Bloodline’).

4 stjerner
'Slow West', UK og New Zealand, 2015.
Instruktør:  John Maclean.