Filmanmeldelse: 'Korsvejen'

Fanatisk religiøsitet findes i mange former, og selvom vi oftest ser den i muslimsk udgave med tilslørede kvinder og ekstremistiske terrorister, ses det også i andre religioner.

Den tyske ’Korsvejen’  fortæller historien om den 14-årige Maria - der snart skal konfirmeres og hendes ekstremt konservative katolske familie, og instruktøren Dietrich Brüggemann sender den unge pige i fodsporet på Jesu vej til korset. Helt symbolsk minder åbningsscenen - hvor Maria og de andre kommende konfirmander, forbereder sig sammen med præsten ved et bord - om den sidste nadver.

Maria er ved at finde sig selv i livet med en hård og dominerende mor, en vatpik af en far, en syg lillebror, et møde med en sød og nysgerrig jævnaldrende dreng på skolens bibliotek, en beundring af familiens franske au pair, Bernadette og ikke mindst den strenge katolske kirke, dets budskab, præsten og social kontrol.

Sataniske rytmer
Hun vil gerne synge i kor i en anden kirke, men hendes altid bebrejdende mor forbyder det, da den slags sataniske rytmer (soul, rock, pop og jazz) jo medfører ukyske gerninger og det er jo nærmest en dødsynd for én af 'Jesu soldater'.

Filmen er opbygget i 14 kapitler og scener, som følger Jesu gang mod sin korsfæstelse, og den indadvendte Maria føler og tror, at hendes opofrende skæbne er at spise og 'leve' mindre.

Trods fortællingens alvor trækker man indimellem på smilebåndet, og debutanten Lea van Ackens Maria er overbevisende godt spillet.

4 stjerner
Tyskland, 2014
Premiere i udvalgte biografer

Se trailer:
(Desværre kun med engelsk undertekst)