Den tyskejede cafékæde Espresso House har vokseværk i Danmark.

Så meget at kæden, der lige nu driver 50 caféer, har planer om at blive dobbelt så stor i løbet af de nærmeste år.

Det siger kædens administrerende direktør, Claus Skovfoged, i et interview med netmediet Ejendomswatch.

Udvidelsen betyder også, at kæden begynder at se sig om efter flere byer.

Den første Espresso House herhjemme åbnede allerede i 2000'erne i Krystalgade i det indre København. Her et billede fra 2004.
Den første Espresso House herhjemme åbnede allerede i 2000'erne i Krystalgade i det indre København. Her et billede fra 2004. Foto: Jacob Schou Nielsen/Ritzau Scanpix
Vis mere

»Vi ser et potentiale over hele Danmark. Vi er allerede godt repræsenteret i København, Odense, Aalborg og Aarhus, men vi ser også et potentiale i at åbne i mange af de mindre byer,« siger han.

Men som altid er der primært tre forhold, der er vigtige, når man skal åbne en café: beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed. Derfor vil Espresso House bruge en del energi på at finde de helt rette placeringer til de nye caféer.

Espresso House kom til Danmark, da det tyske investeringsselskab Jab Holding i 2015 købte både Baresso i Danmark og Espresso House i Sverige. I 2016 besluttede man at lukke Baresso i Danmark og i stedet fortsætte med Espresso House i begge lande.

Det har indtil videre været en succes. Bruttofortjenesten er steget pænt fra 2017 til 2018, hvor det også lykkedes kæden at lande et overskud på 5,8 millioner kroner.

Andre læser også