Hvis Københavns Lufthavn ikke længere skal have en tværbane, hvorfra fly kan lette og lande, når der er særlige vindforhold, vil lufthavnen være nødt til at lukke nogle gange om året.

Sådan lyder advarslen fra flyselskabet SAS, der i 2015 stod for 39 pct. af lufthavnens samlede passagertal.

»Det vil have alvorlige konsekvenser for SAS og ikke mindst for vores passagerer, hvis Københavns Lufthavn gennemfører en lukning af tværbanen,« siger direktør for public affairs og infrastruktur i SAS Lars Wigelstorp Andersen.

I øjeblikket er Danmarks største lufthavn i gang med at eksekvere sin store udvidelsesplan for, hvordan lufthavnen i fremtiden skal se ud.

Det indebærer, at det årlige passagerantal vokser fra nuværende 26,6 millioner passagerer til 40 mio. om året.

Og en terminaludvidelse på bekostning af tværbanen er bare et ud af mange væksttiltag, fremgår det af planen CPH Expanding.

»500 aflysninger alene for SAS«

Bygger lufthavnen på den start- og landingsbane, som flyene benytter, når der er særlig hård vind fra nordvest eller sydøst, vil »lufthavnen være lukket omkring 25 gange om året. Det betyder 500 aflysninger alene for SAS og et endnu større antal forsinkelser«, vurderer Lars Wigelstorp Andersen og fortsætter: »Det kan vi ikke være bekendt over for vores passagerer.«

Skønnet baserer sig på data fra Københavns Lufthavn i perioden juni 2010 til juni 2014. Længden på lukketiden kan være alt fra to til 12 timer afhængigt af vejret, oplyser SAS.

Hos flyselskabet Thomas Cook Airlines, der har mange charterflyvninger fra København, er flyvechef Per Schrøder ikke i tvivl om, at det vil komme til at »koste kassen« for selskabet, hvis uvejret rammer en dag, hvor man har mange afgange.

»Det vil være en lufthavn, som ikke fungerer. Så kan det godt være, at udvidelsen giver flere passagerer hen over året, men der vil være dage, hvor det virkelig kommer til at ramme hårdt,« siger han.

Dansk Pilotforening er enig: »Det er uhensigtsmæssigt, hvis Københavns Lufthavn nedlægger tværbanen. Men det er en kommerciel beslutning fra deres side, og det har vi piloter ikke så meget indflydelse på. Vi har selvfølgelig en forventning om, at det sker i tæt dialog med vores arbejdsgivere: SAS og de øvrige operatører i Københavns Lufthavn,« siger næstformand i Dansk Pilotforening Bent Kofoed-Dam.

Han kan dog godt se, at udvidelsen kan have en gavnlig effekt for flytrafikken. »Det er på den ene side godt, at lufthavnen udvikler sig, og vi får mere trafik. Den negative side er, at der kommer nogle operationelle begrænsninger, der især kommer til at ramme flyselskaber som SAS, der har mange operationer,« siger han.

Ingen kommer op, ingen kommer ned

Hvis bane 12/30 lukkes, vil det betyde, at lufthavnen i perioder vil lukke helt for afgange og ankomster, mener ekspert i luftfart og tidligere trafikchef i Københavns Lufthavn fra 1994 til 2001 Hans Christian Stigaard.

Han har lavet en beregning af, hvilke konsekvenser nedlæggelsen vil få for passagerer baseret på tal fra Københavns Lufthavn og Trafikstyrelsen.

»Ser man på det samlede passagertal i Københavns Lufthavn i eksempelvis 2012 og sammenholder det med det samlede antal starter og landinger, hvoraf ca. 4,4 pct. foregik på bane 12/30, vil man kunne beregne, at ca. en mio. passagerer ville have været berørt, hvis bane 12/30 ikke havde eksisteret. Nogle ville blot have oplevet det som længere taxitid (tiden, flyet er på jorden, red.) efter landing, men de fleste ville enten være landet i en forkert lufthavn eller have oplevet forsinkelser og aflysninger,« siger han og fortsætter: »Luftfartsselskaberne ville have fået betydelige operationelle udfordringer med efterfølgende omkostninger. Man kan selvfølgelig mene, at ca. en mio. berørte passagerer ikke er så mange ud af et samlet passagertal på lidt over 23 mio. (i 2012 red.), men for de ramte ville det nok ikke have været så morsomt.«

CPH: Alternativet er ikke at vokse

Det er nødvendigt at få proportionerne i orden, lyder det fra Københavns Lufthavn. For CPH Expanding kommer samlet til at betyde 55.000 flere flyoperationer om året. I 2015 var antallet af operationer 254.838.

Modsat SAS er lufthavnen nået frem til, at konsekvensen af ingen tværbane er 60 aflysninger i alt om året.

»Der er masser af lufthavne, der ikke har tværbaner og styrer efter det. Vi fokuserer på at vokse, og hvis SAS og andre luftfartsselskaber også vil vokse, kræver det en udvidelse af lufthavnen,« siger direktør i Københavns Lufthavne A/S Thomas Woldbye.

»Med CPH Expanding taler vi om en milliardgevinst for samfundet, som vi er sat til at levere. Vi må tage de udfordringer, der kommer hen ad vejen. For vi planlægger jo ikke at gøre noget ved banen i morgen. Og vi vil selvfølgelig skyde det så langt, vi kan, hvis det er et problem for vores kunder. For hele området skal bygges i etaper, så lige nu er vi i en proces, hvor vi analyserer på, hvordan vi kan få det hele til at spille sammen på en ordentlig måde,« siger han.

Et langt had-kærligheds-forhold

Striden mellem SAS og Københavns Lufthavn i forbindelse med CPH Expanding kan ikke forstås uden at kigge tilbage i tiden, da Københavns Lufthavn blev et statsejet aktieselskab og senere introduceret på børsen, mener Hans Christian Stigaard.

»Siden Københavns Lufthavns børsnotering i 1994 har det været et had-kærligheds-forhold mellem lufthavnen og SAS,« siger han og tilføjer: »Med børsnoteringen blev lufthavnen en kommerciel forretning. Det har SAS altid haft svært ved at leve med, for SAS har i bund og grund altid ment, at lufthavnen burde være forblevet et statsejet selskab, hvis hovedopgave var at levere infrastruktur til luftfartsselskaber, og ellers være en nulforretning,« siger han.

Hvis Københavns Lufthavn skal nedlægge tværbanen, vil det kræve en lovændring, oplyser Trafik- og Byggestyrelsen. For der er en såkaldt Lov om udbygning af Københavns Lufthavn. Medlem af Transportudvalget for Enhedslisten Eva Flyvholm oplyser, at hun vil stille et spørgsmål til transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) om, hvilke konsekvenser det vil få for flytrafikken og passagererne, hvis tværbanen bliver nedlagt i Københavns Lufthavn.