En planlagt sporudvidelse i Sønderjylland vil udløse kaos for passagerer og Skandinaviens godstransport til og fra Europa i næsten to år. Oppositionen har ikke været opmærksom på problemet og vil lave planen om i 11. time.

Busser i stedet for tog og en kortslutning af Skandinaviens skinnebelagte godskorridor til Europa i næsten to år.

Det bliver ifølge DSB og Danmarks største toggodsoperatør, DB Schencker, konsekvensen, når arbejdet med at udvide den enkeltsporede jernbane mellem Vojens og Vamdrup i Sønderjylland efter planen går i gang om to år.

- Sporudvidelsen vil smadre godstransporten i Danmark. Man lukker af for, hvad der svarer til 450.000 lastbiler om året fra hele Skandinavien. Det vil skabe endnu mere pres på vejnettet og skabe en voldsomt øget forurening, forklarer DB Schenkers adm. direktør Stig Kyster-Hansen.

Godsdirektøren frygter desuden, at det 760 mio. kr. dyre sporarbejde vil skade finansieringen af Femern-forbindelsen, fordi godsoperatører finder alternative løsninger til godstogstransport – også lang tid efter, at sporene i Sønderjylland åbner igen.

DSB frygter også kaos

DSB giver i et høringssvar til Folketingets Trafikudvalg også udtryk for, at det vil have store negative konsekvenser for DSBs økonomi og passagerer, hvis sporudvidelsen føres ud i livet. Det vil betyde, at passagerer på strækningen, der er den eneste direkte togforbindelse til Tyskland, skal over i busser i løbet af de to år, arbejdet står på.

Oppositionen har ikke været opmærksom på problemet og kræver i 11. time en ændring af projektforslaget fra Banedanmark, så der kan køre tog med passagerer og gods på strækningen, mens den nye bane anlægges. Flertal vil tyvstarte elektrificering

- Det er ganske nye informationer for mig. Det er uholdbart, hvis togtrafikken bliver afbrudt i så lang tid. Banedanmark må undersøge, hvordan de kan udføre projektet uden så store forstyrrelser, forklarer Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen.

Regeringen vil bruge pengene på eltog

Regeringen vil hellere udskyde hele projektet, til Femern-fobindelsen er åbnet, så godstrafkken kan ledes den vej til Europa, når banen i Sønderjylland lukkes.

Samtidigt vil regeringen bruge pengene fra baneudvidelsen i Sønderjylland på at fremrykke elektrificeringen af jernbanen til Esbjerg inden 2015, så der kan frigøres tiltrængte diesel-IC3-tog til passagertrafikken i resten af landet.

Dansk Folkeparti lukker modsat Venstre ikke helt af for at gå med til regeringens forslag om at udskyde baneudvidelsen i Sønderjylland for at få råd til elektrificeringen, hvis transportministeren kan ”dokumentere, at beslutningen er holdbar”.

Folketingets Trafikudvalg blev allerede gjort opmærksom på problematikken i juni måned.

Forhandlinger brød sammen efter 30 minutter

Forhandlingerne om en fremrykning af den 1,2 mia. kr. dyre elektrificering mellem Lunderskov og Esbjerg, brød torsdag sammen efter 30 minutter på grund af uenighed om finansieringen.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) håber, at oppositionen vil vende tilbage til forhandlingsbordet. Ministeren vil gerne præsentere Dansk Folkeparti for yderligere dokumentation for fordelene i en udskydelse af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens, selv om ministeren mener, ”at høringssvarene taler deres tydelige sprog”. Men han afviser at lade Banedanmark begynde forfra med planerne om sporudvidelsen i Sønderjylland.

- Det vil kræve en ny VVM-redegørelse (miljøundersøgelse, red.), og hele arbejdet vil formentlig blive dyrere, hvis sporene ikke skal krydse hinanden. Det er der ganske enkelt ikke penge til inden for de nuværende rammer, forklarer Henrik Dam Kristensen, der mistænker især Venstre for at føre lokalpolitik i stedet for landspolitik.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), afviser enhver tanke om at udskyde sporudvidelsen, selv om det kan finansiere en elektrificering til Esbjerg. Han mener, at begge projekter kan lade sig gøre, hvis regeringen går med til at lade den private sektor investere i de strømførende ledninger over sporene. Han understreger samtidigt, at Banedanmark må lave projektet om, så man ikke bliver nødt til at lukke det ene spor i anlægsperioden.

- Så må vi finde finansiering til en sådan ændring, hvis det kræves, forklarer trafikordføreren.