Kræftlæger er frustrerede over, at henvisninger og svar på vigtige vævs-prøver strander i nyt it-system. Lægerne frygter for patienternes sikkerhed

Da kræftlæge Anders Krarup-Hansen mødte på arbejde onsdag morgen, lå der 980 ubehandlede bestillinger i systemet fra læger i hans team på Herlev Hospital. Henvisninger. Blodprøver. Røntgenundersøgelser. Imens venter patienter i uvished.

Endnu en overlæge står i dag frem og retter hård kritik af det udskældte it-system, Sundhedsplatformen, som blev indført 21. maj på Herlev Hospital og Gentofte Hospital.

Systemet, der skulle samle patienternes journaler ét sted og sikre lægerne bedre overblik, er ifølge flere overlæger endt som et sort hul, hvor henvisninger, blodprøver og røntgenundersøgelser hober sig op. Omfanget er på tredje uge nu så stort, at overlæge på onkologisk afdeling på Herlev Hospital Anders Krarup-Hansen og hans kolleger frygter for patienternes sikkerhed.

Frygter en ulykke

»Antallet af fejl er enormt. Vi mister overblikket over de patienter, vi har, og det bliver farligt for patienterne. Jeg vil nødig forurolige patienterne, men jeg er bange for, at der på et tidspunkt sker en ulykke. Jeg er stærkt bekymret for sikkerheden,« siger Anders Krarup-Hansen.

Hospitalets regler foreskriver, at en henvisning maksimalt må ligge i 24 timer, før den samles op af en læge, men i dag kan lægerne ikke længere følge med.

Alle skal have chancen

»Jeg får ikke ekspederet mine henvisninger til tiden, fordi jeg ganske enkelt ikke har flere timer i døgnet, og det bekymrer mig meget. Henvisninger af nye patienter skal være ekspederet inden for et døgn, men jeg har nogle, der har ligget i en uge,« siger Anders Krarup-Hansen og tilføjer:

»Jeg sidder med unge patienter på 19 og 20 år, og hvis jeg taber en af dem på gulvet – det kan jeg ikke leve med. Nogle kan helbredes, nogle bliver måske aldrig helbredt, men de skal alle have chancen. Det får de ikke, hvis jeg mister overblikket og henvisninger går tabt, som det sker i dag.«

Et andet af problem ved det nye it-system er ifølge overlægen, at der automatisk lander svar på prøver i lægernes indbakker i it-systemet, som de ikke bliver adviseret om.

»Når vi får svar på biopsier, altså vævsprøver, bliver de ikke længere automatisk meldt ud, så hvis ikke man er dybt opmærksom, så kan man i værste fald overse, at patienter har diagnosticeret kræft. Og så er vi altså ude i et alvorligt sikkerhedsproblem.«

Systemet blev indført 21. maj, men hverken læger eller sekretærer føler sig tilstrækkeligt efteruddannet i at bruge it-systemet. Forløbet har ifølge Anders Krarup-Hansen været ‘amatøragtigt’. Normalt kan han nå at ekspedere 30-40 sager på en dag. I dag er han nede på otte-ni.

»I fredags brugte jeg 11 timer på ni patienter og lavede nogle elendige journalopdateringer. I onsdags kom jeg for sent til en konference, fordi jeg brugte fire timer og et kvarter på fire patientsager. Der var syv bokse med fejl, som jeg ikke kunne lukke, og superbrugeren kunne heller ikke, og dem, der kom fra it-firmaet, kunne heller ikke løse det. Det er på ingen måde tilfredsstillende at gå hjem fra arbejde med den oplevelse,« siger Anders Krarup-Hansen.

Alt for mange fejl

Fejlene ved det nye it-system Sundhedsplatformen er så mange, så der heller ikke er tid til at indberette fejlene.

»Ledelsen siger, at vi ikke indberetter, men hvordan skulle vi få tid til det? Jeg har ikke slet ikke lavet en eneste indberetning endnu, men jeg har ikke timer nok i døgnet til at lave indberetninger over alle de fejl, jeg ser. Jeg burde lave 50 om dagen. Jeg har lavet nogle til vores egen it-tjeneste, som var oplagte skæverter. F.eks. at man ikke må gå over en bestemt dosis ved bestemte typer medicin, men alligevel kunne jeg give en dosis, som var halvanden gang over det tilladte. Hvis vi havde gjort det, ville vi virkelig være i uføre.«

I går holdt overlægerne møde med direktionen, som de advarede om, at patientsikkerheden nu står på spil: »Der er store frustrationer, og der er mange, der giver udtryk for, at de er nervøse for sikkerheden. Direktionen lytter og nikker, men vi savner stadig at se nogle konkrete løsninger på vores problemer,« siger Anders Krarup-Hansen.