Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

På mandag begynder ombygningen af Danmarks travleste station. Og det kommer naturligvis til at gå ud over trafikken.

Der er ikke noget at sige til, hvis pendlere og andet godtfolk, der transporterer sig selv rundt i hovedstaden sukker lidt dybt en gang i mellem.

Betalingsring, metrobyggeri, vejarbejde, afspærringer af indre by hver gang, der er modeuge, cykelløb, festival, triathlon og f..... og hans pumpestok. At komme fra A til B i kongens København har de senere år udviklet sig til et dagligt forhindringsløb med sure medtrafikanter og daglige forsinkelser som præmie.

Men det skal blive værre, før det bliver go... - nåja, bedre i hvert fald.

På mandag starter en omfattende renovering af Nørreport, der forventes at vare i tre! år.

Det mere end 100 år gamle trafikknudepunkt skal bygges om, så det kan holde 140 år til, oplyser DSB, Banedanmark og HT i fællesskab.

I første omgang vil det blive bilisterne, der kommer til at bløde. Nørrevoldgade afspærres mellem stationen og Gothersgade. Der etableres dog en alternativ cykelsti, så de tohjulede i det mindste kan komme frem.

Ingen S-tog

Fra engang midt i November holder S-togene op med at stoppe på Nørreport Station mellem klokken 20.00 og 04.00.

- Men regionaltogene vil stadig køre mellem Hovedbanegården og Østerport, forsikrer Annemarie Nielsen fra DSB kommunikation.

Dog ikke tilnærmelsesvist så tit som S-togene.

Som byggeriet skrider frem, vil der blive endnu flere gener for togtrafikken, men præcis hvad og hvornår, er DSB endnu ikke i stand til at give et konkret bud på. 

Andre læser også