Yvonne Jensen er ikke bare kassedame i Kvickly. Hun tilhører den uddøende kategori, som sender kunderne ud af butikken med et smil og venlig kommentar. Men nu har hun fået en fyreseddel, og det vækker harme blandt danskere på Facebook.

Eileen Klitvad har købt ind i Kvickly i Holte i mange år, men hun har sjældent truffet en kassedame som Yvonne Jensen. Hun kender hende ikke, men hun vælger altid Yvonne Jensens kasse, fordi hun får et smil og en venlige bemærkning med på vejen. Men da hun i fredags endelig fik takket Yvonne Jensen for hendes servicemindedhed, gik det op for hende, at det snart er slut med den venlige betjening.

'Jeg sagde: 'Det er så dejligt at betale hos dig, du er altid så glad, serviceminded og imødekommende, og jeg vælger din kasse bevidst. Hun kigger på mig og siger: 'Det må du ikke sige... Jeg er lige blevet fyret, og jeg søger og søger, og det er ikke til at finde et andet job'. Jeg blev både mundlam og ægte ked af det, og på vej ud i bilen følte jeg mig trist,' skriver Eileen Klitvad på i en statusopdatering på Facebook.

Derfor besluttede hun sig for at tage det sociale medie i brug, i håb om at finde en arbejdsgiver, der mangler en som Yvonne Jensen.

Det fortæller 55-årige Eileen Klitvad til BT.

»Jeg gik tilbage og spurgte hende, om jeg måtte lægge hendes billede og navn på Facebook i håbet om, at mit netværk kender nogle, der kan få glæde af hende,« siger Eileen Klitvad.

Hendes opslag har i skrivende stund fået 314 kommentarer og er blevet delt 3.500 gange. Mange stemmer i og fortæller om deres oplevelser med Yvonne i kommentarfeltet.

'Jeg er rystet over, at man kan fyre en medarbejder, der er så kundevenlig og serviceminded. Jeg går også helst til Yvonnes kasse, jeg har handlet i Kvickly i Holte i 35 år, hun er den sødeste, venligste og mest hjælpsomme, jeg er blevet betjent af i alle de år. Er det ikke muligt at påvirke ledelsen,' spørger Henny Nielsen.

Rosie Twyford er enig med både ham og Eileen Klitvad:

'Jeg er fuldstændig enig med dig Eileen. Jeg anvender også altid den kasse, hvor Yvonne sidder grundet den altid gode service og venlighed samt smil. Vi vil savne Yvonne,' skriver Rosie Twyford.

Flere skriver, at de har rettet henvendelse til Kvickly i Holte og Coop for at få en forklaring på fyringen.

Eileen Klitvad.
Eileen Klitvad.
Vis mere

Eileen Klitvad lavede dog ikke opslaget, fordi hun vil brokke sig over Kvicklys ledelse. Tværtimod.

»Jeg handler primært i Kvickly, det bliver jeg ved med og jeg har intet negativt at sige om dem. Opslaget var for at hjælpe Yvonne, og det er fantastisk og livsbekræftende at se, at det er der mange danskere, der vil hjælpe til,« siger hun.

Allerede nu har Eileen Klitvad fået flere henvendelser med kontaktoplysninger til Yvonne omkring mulige jobs, som Eileen personligt vil overlevere til hende i morgen. Yvonne har desuden fået et konkret tilbud fra Søllerøds købmand, der allerede nu har tilbudt hende i job.

BT har desuden spurgt Kvickly i Holte, hvad fyringen skyldes, hvortil de henviser til deres presseafdeling.

»Det er meget sympatisk, at hun værdsætter en af vores medarbejdere og gerne vil lave et opslag på Facebook. Fyringen af Yvonne er ikke noget personligt, men det var som følge af sparerunde,« siger informationschef ved Coop, Jens Juul.