Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Der skal noget ekstraordinært til at transportere et 18 ton tungt sporskifte. Derfor er føreren af den kæmpekran, der transporterer sporskiftet, specialuddannet for at kunne betjene netop denne maskine.

Men nu tyder det på, at den selvsamme specialuddannede kranfører var årsag til, at det enorme sporskifte – som kæmpekranen var i gang med at løfte – bragede ind i siden på det S-tog, der netop havde forladt Nordhavn station klokken 09.10 i morges. Det viser Havarikommissionens første undersøgelser fra ulykkesstedet.

- Noget tyder på, at den anordning, der skal forhindre, at kranen kan dreje, ikke er blevet slået til. Anordningen kaldes et krøgstop, og skal slås til manuelt, siger havariundersøger Søren Groth.

Banedanmark, som kranføreren er ansat under, har endnu ikke været i kontakt med Havarikommissionen. Derfor kan de hverken be- eller afkræfte, om en personfejl er årsag til togafsporingen. Deres egne undersøgelser løfter heller ikke sløret for, om anordningen i kranen var slået til.  

I øjeblikket er Arbejdstilsynet på ulykkesstedet. De skal dels kontrollere, om den pågældende kran lever op til alle sikkerhedsmæssige krav, og dels om kranføreren var årsag til ulykken, der sendte en enkelt passager på skadestuen med et piskesmæld. 

- Vores tilsynsførende er nu netop ved at kigge på, om der er blevet begået en fejl i forbindelse med brug af maskinen eller klargøringen af den, siger Jakob Tamsmark, der er pressechef i Arbejdstilsynet.

Andre læser også