Den danske motionsapp Endomondo er blevet solgt for 575 millioner kroner til den populære amerikanske sportstøjsproducent Under Armour. Salget skyldes de næsten 25 millioner brugere, mener ekspert.

»Ved at købe app’en får Under Armour adgang til alle brugerne, deres motionsadfærd og behov. De kan se, hvordan de løber, hvor mange gange om ugen de styrketræner, og hvor langt de cykler. Det giver dem mulighed for at udvikle produkter til en ekstremt stor målgruppe,« siger Christiane Vejlø, digital trendanalytiker på Elektronista, et onlinemagasin, der beretter om det nyeste inden for den digitale kultur.

Under Armour har en vision om at udvikle produkter i form af træningstøj og sportsudstyr og kigger derfor på, hvilke motionsformer, der hitter inden for målgruppen lige nu.

I hård konkurrence

Det er første gang, en dansk app bliver solgt for et større millionbeløb, og Endomondo skriver derfor historie. Og selvom Endomondo er den eneste danske motionsapp i sin klasse, er den oppe imod sportsgiganter som Nike, hvilket gør det svært at konkurrere på app-markedet.

Næsten 8.000 ansatte

»Endomondo har ikke ligefrem været en profitabel forretning. De har haft underskud i forretningen i de seks ud af de syv år, tjenesten har eksisteret, så det er slet ikke et dumt tidspunkt at sælge på,« siger Christiane Vejlø og understreger, at populariteten generelt er kort i app-verdenen:

»I den teknologiske verden kalder vi apps som denne for ’engangshit’. Det er brands, som har stor popularitet, når de kommer ud, men hurtig kan miste magt på markedet til konkurrenter,« siger hun. Konkurrencen skyldes, at der hele tiden bliver udviklet nye og forbedrede apps, der kan smide de gamle af markedet. Det skete for eksempel for det populære online-spil ’Angry Birds’, der efter en årrække med stor succes måtte se sig slået af nye, spændende apps som landbrugsspillet Farmville. Under Armour er et af verdens største sportsbrands med næsten 8000 medarbejdere, og virksomheden har et rådebeløb på over 1500 milliarder dollar.