Flemming Fjeldgaard afløser Anders-Peter Landert som chefredaktør på BT. Den nye mand i chefstolen er klar til at give BTs læsere endnu bedre journalistik.

Den nu forhenværende sportsredaktør på Berlingske, Flemming Fjeldgaard, blev tirsdag præsenteret som ny chefredaktør på BT. Han afløser Anders-Peter Landert, der efter 11 år på BT har valgt at stoppe for at kunne kaste sig over sit eget journalistiske projekt.

Flemming Fjeldgaard skal efter seks år med sport nu definere BTs fremtid sammen med ansvarshavende chefredaktør Olav Skaaning Andersen. Flemming Fjeldgaard er klar over, at det forpligter at stå i spidsen for et medie, der hver dag er i kontakt med ca. 800.000 danskere. Han vil alligevel prøve at gøre BT endnu stærkere.

- Jeg har den størst tænkelige respekt for BTs enorme vingefang. Der er virkelig mange danskere, der kigger forbi hele tiden. Men jeg håber selvfølgelig på, at jeg kan medvirke til, at BT bliver endnu dygtigere til at ramme læserne med relevant indhold båret af høj kvalitet - og endnu dygtigere til at være uundværlig for så mange som muligt, siger Flemming Fjeldgaard, der både har været praktikant, journalist og senest redaktionschef på BT.

Han har flere konkrete ideer til, hvordan det skal ske, men han vil helst dele dem med avisens medarbejdere først. Flemming Fjeldgaard afslører dog, at han ikke tror på printavisens død, og at han ser store muligheder i den revolution, der præger medieforbruget hos danskerne.

- Jeg tror meget på printavisen, hvis den er så god, som den kan være på printavisens betingelser. Ligesom jeg tror på, at den digitale journalistik kan gøre BTs brand endnu skarpere og endnu mere respekteret. Det gør vi ved - med høj kvalitet - præcist at ramme de historier, BT er bedst til at fortælle og formidle. Jeg tror meget på BTs kernekompetencer - nyheder, sport, sundhed og underholdning, siger han.

Digitalt skal BT følge strømningerne på nye sociale platforme. Også hvis det kræver, at der skal tages nye fortælleformer i brug.

- Hvis vores kunder bruger mest tid på de sociale medier, jamen, så må vi også være der. Om det så er Twitter, Google , Facebook, Instagram, Pinterest eller Snapchat. Det er hele vejen rundt. Vi skal selvfølgelig være bedst i kampen om danskernes interesse, der hvor kampen om interesse befinder sig. Og den bevægelse går mod de sociale medier. Vi vinder ikke noget ved at vente på, de bliver færdige dér, siger Flemming Fjeld-gaard.

Olav Skaaning Andersen ser frem til samarbejdet med Flemming Fjeldgaard:

- Med sin idérigdom, journalistiske tæft og evne til at få ting gennemført er Flemming Fjeldgaard den ideelle afløser for Anders-Peter Landert. Han er stærk på både det tabloide indhold og formidling, og han har en god fornemmelse for BTs kerneområder. Han kender BT og har et unikt blik for de digitale muligheder, som jeg ser frem til at føre ud i livet sammen med ham og resten af medarbejderne på BT.