I Tyskland får du op til seks års garanti med, når du køber bil - og garantien gælder også selvom du importerer bilen til Danmark. I takt med at bilerne bliver stadigt mere komplicerede og dyre at reparere, er gode garantiforhold blevet en af de vigtigste konkurrence-parametre.

Især det tyske marked bugner med gode tilbud, og den gode nyhed er, at danskerne kan få lige så god garanti. De skal bare købe bilen i udlandet , tage den med hjem og betale registreringsafgift herhjemme. Garantien gælder nemlig, uanset hvor i EU bilen bruges.

- Hvis man køber en fabriksny Opel hos en forhandler i Tyskland, vil de seks års garanti også gælde i Danmark, siger Opel Danmarks informationschef Erik Morsing til B.T. Opel Corsa blev Årets Bil i Danmark for halvandet år siden.

Herhjemme sælger den som varmt brød med sølle to års garanti.

Eller hvad med en Fiat Panda med fem års garanti eller 500.000 km uden en Euro på bordet før i 2010. Købt i Danmark er der kun to års garanti på alle Fiats modeller.

Tilmed er det ikke kun på garantien, at tyskerne har det bedre end danskerne.

Ford tilbyder f.eks. gratis service i fire år og fuld garanti i samme antal år. Herhjemme spises du af med de sædvanlige to års garanti, og et serviceeftersyn løber op i mange tusinde kroner.

Tendensen mod stadigt længere garantier blev startet af Kia, der chokerede markedet med syv års garanti på Ceed-modellen i hele EU. Kort tid efter indførte Kia samme rekord-lange garanti på Sportage.

Herhjemme lod konkurrenterne som intet, men i Tyskland gik de nærmest i panik. Fiat lagde ud med fire års garanti på Grande Punto.

Opel fulgte trop med seks års garanti, og selv om disse tilbud oprindelig var tidsbegrænsede, ligner det mest af alt en permanent tilstand i Tyskland.

Kun VW koncernen holder sig stædigt ude fra opgøret, men det koster markedsandele, og efter Fords nye udspil med fire års garanti, anses det blandt branchefolk, som B.T. har talt med, for sandsynligt, at VW tvinges ti at yde bedre garanti.

Pres på franske biler
Når VW kommer med en bedre garanti, vil det efter alt at dømme også gælde koncernens øvrige mærker Skoda. Audi og Seat.

Tilbage står Citroen og Peugeot med håret i postkassen.

Da Citroen for kort tid siden præsenterede den nye C5 som et højkvalitetsprodukt undlod man behændigt at følge ordene op med længere garanti.

Direkte adspurgt om det selvmodsigene heri, oplyste Citroen, at så længe Ford holdt sig til to år, ville Citroen gøre det samme.

Men nu har Ford fordoblet garantien i Tyskland, og dermed er presset mod Citroen og Peugeot blevet enormt. Renault er allerede rykket et år op til tre års garanti eller 150.000 km. gældende for alle nye modeller fra Laguna, Herunder den nye Koleos og Megane får samme garanti. Renault forbedrede garantier gives i hele EU.

10 år på Saab
Indtil videre er kampen om bedre garanti begrænset til de typiske familiebiler. Men dyrere bilmærker som Audi, BMW og Mercedes kan også blive tvunget til at gøre det bedre.

Saab har netop hævet deres garanti fra to til tre år i Tyskland. Det kan forlænges til 10 år, hvis Saab-ejeren betaler 225 Euro årligt fra bilens fjerde år.

I runde tal betyder det, at man for 10.000 kroner kan købes sig til 10 års garanti hos Saab.

De penge er ualmindeligt godt givet ud, 10.000 kr. rækker ikke langt, når bilen begynder at gå i stykker på sine ældre dage.

De amerikanske bilmærker Chrysler, Dodge og Jeep har for nyligt øget garantien fra to til seks år på det tyske marked.

Dog med en fedtet øvre grænse på 100.000 km. Og det rækker således kun til lidt over 16.000 kilometer om året.

Lige nu diskuterer tyskerne ivrigt hvilke garantiordninger, der er de bedste. Kias syv år er svære at stikke, men Fords løsning med fire år og gratis service frister mange tyske bilejere.

De sælger typisk køretøjet, når det er tre eller fire år gammelt. Længere garantier kommer således efterfølgende ejere til gode. Men resterende garanti burde også noget for bilens gensalgspris.

For dyrt i Danmark
Desværre ser det ud til, at bedre garantiforhold har lange udsigter for danske bilkøbere.

- Hvis vi skulle give fem års garanti eller 500.000 km på vore biler, skulle vi hæve prisen, forklarer Fiat Danmarks informationschef Steffen Holm til B.T..

Den forhøjede pris vil blive straffet med danske afgifter, og så er det en bedre forretning for alle, at presse prisen og garantien helt i bund, lyder argumentet.

Men det holder ikke altid. Der ofte priskrige på tyske biler, og du kan byde og handle som på ethvert loppemarked syd for grænsen. Og hvordan kan man i øvrigt forklare, at Kia giver syv år på flere af deres modeller over hele Europa. Bilen er stadig billig i Danmark.

Forklaringen er ganske enkelt. Bilfabrikkerne ved i runde tal, hvad det vil koste at reparere defekte biler over en årerække. De gode biler, der sjældent går i stykker kan sælges med lang garanti. De dårlige må leveres med kort garanti, hvis ikke fabrikken skal gå fallit.

Den danske regering snorksover i timen. Mindstekravet til en bils garanti er blot to års såkaldt reklamationsret. Det betyder at kunden må tage skænderiet med forhandleren om eventuelle fejl.

I Norge er der som minimum tre års garanti på alle nye biler. Det kræver loven. Men de fleste bilmærker har en øvre grænse på 100.000 km i Norge.

I Sverige lokker mange importører med gratis service i garantiperioden på to eller tre år.

Her har Peugeot netop lanceret fem års garanti på varebiler. Dog begrænset til drivlinien. Pudsigt nok er det den danske Peugeot importør, der sælger Peugeot i Sverige, Alligevel spiser importøren danskerne af med sølle to år.

Flere japanske bilmærker skulle være klar til at hæve den øvre kilometergrænse fra 100- til 150.000 km i Danmark. I forvejen har Mitsubishi ubegrænset antal kilometer på tre år.

Toyota har dog ingen aktuelle planer om at hæve grænsen fra de 100.000 km, oplyser informationschef Rene Mouritsen. Uagtet at man allerede har gjort det på en del andre markedet.