Alt for mange bilister laver alt muligt andet end at køre bil, viser ny trafik-statistik.

Hvad laver du, når du kører bil? De fleste vil svare, at de kører bil, men for mange vil det være en sandhed med modifikationer, for mere end hver 10. danske bilist har gang i at opdatere sociale medier, skrive en besked eller foretage video-opkald på mobilen, når de kører bil, viser statistik fra Rådet for Sikker Trafik.

Læg det sammen med alle de bilister, som spiser, trykker på bilens touchscreen, lægger makeup eller noget helt fjerde, og man står med en uopmærksomheds-epidemi.

Et klip i kørekortet vil sandsynligvis snarest blive en konsekvens, hvis man bliver fanget i sin uopmærksomhed bag rattet, men at overvåge al den uopmærksomhed i trafikken i højere grad end i dag – i byen, på motorvejen, på landet – vil kræve store ressourcer.

Touchscreen har negativ effekt

Den store touchscreen i mange nye biler har en negativ effekt, men på de fleste andre områder er bilerne mere sikre end nogensinde før, og når man har travlt med alt andet end at køre, kan man blive reddet af det automatiske nødbremsesystem eller sporskifteassistenten. Men der vil gå lang tid, før alle biler på de danske veje har et eller flere aktive sikkerhedssystemer, præcis som det har meget lange udsigter, før de selvkørende biler for alvor rulles ud, hvorfor langt flere stadig bliver dræbt i trafikken, end hvad myndighederne – og vel også alle andre – har kalkuleret med.

For mange mister livet

183 danskere blev dræbt i trafikken i 2017, og det er bestemt en trøst, at det tal er 13,3 procent lavere end i 2016, hvor 211 personer blev dræbt, men Færdselskommissionens må: at maksimalt 120 danskere må dø i trafikken i 2020, ligner mere og mere en illusion.

Mens de 183 dræbte i 2017 var et pænt fald i forhold til 2016, er 2017 alligevel kun på niveau med 2012 – og skulle 2017 have ramt det fald i dræbte, som Færdselskommissionen har regnet sig frem til, for at vi skal lande på de 120 personer i 2020, burde tallet for 2017 have været 138 dræbte.

Aggressivitet bliver overset

Politiets operative strategi, som processen bag fokusområderne kaldes, markerer ifølge Rigspolitiets Nationale Færdselscenter uopmærksomhed, høj hastighed og spirituskørsel som de væsentligste indsatsområder, mens et stort og stigende problem ikke nævnes: aggression.

Trafikken og antallet af biler på vejene er vokset, og i takt med at det giver fysisk mindre plads til hver bil og bilist, kører alt for mange bilister for tæt på den forankørende, optræder provokerende eller simpelthen mister besindelsen.

Er du aggressiv, når du kører bil? Så tænk på noget andet, men lad være med at tage mobilen frem.