Mange biler smykker deres brochurer med fem gule stjerner, men i virkeligheden er det kun 13 biler, som fortjener dette udtryk for maksimal kollisionssikkerhed.

I flere år var de fem stjerner er rent Renault anliggende. Den første ægte 5-stjernede bil var Renault Laguna, og de fem stjerner blev første gang uddelt i 2001.

Efter Laguna skulle der går yderligere to år, før det næste ægte 5-tal dukkede op hos Euro NCAP, og det var også en Renault. Den nye Scenic klarede også de 33 point, der kræves for at få fem stjerner uden brug af selealarm, men i 2004 kom flere bilmærker med på listen over ægte 5-stjernede biler, og tidens mest kollisionssikre bil blev testet i 2004.

Tidens mest sikre bil er fortsat den nye Ford Focus II, der som den eneste bil til dato har opnået de næsten umulige 34 point uden brug af selealarmer.

De øvrige 12 biler på den ægte 5-stjernede liste har alle opnået 33 point, og hvis du går B.T.s liste over ægte 5-stjernede biler igennem, er det påfaldende, at der er så få små biler, at der ikke er nogle biler som danskerne opfatter som billige, og de store biler glimrer med at være næsten usynlige.

Biler som Mercedes S-klasse, BMW 5-Serie og Audi A6 kan ikke præstere fem helt ægte stjerner, og det er også påfaldende, at der ikke er en eneste Volvo eller Saab på listen.

Den eneste store luksusbil med fem ægte stjerner er den nye Lexus GS.