Det er rigtigt, når Bertel Haarder siger, at danske lærere ikke er ambitiøse nok på elevernes vegne, lyder det fra professor.

Når tidligere undervisningsminister Bertel Haarder (V) i dagens Berlingske tordner mod danske lærere og siger, at de mangler ambitioner på folkeskoleelevernes vegne, kan der godt være noget om det. Det siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet. - Det er rigtigt nok, det har vi kunnet se flere gange. Eleverne opmuntres ikke til at yde det yderste, siger han. Niels Egelund peger på, at der ikke er tilstrækkeligt fokus på at presse og opmuntre de danske elever til at gøre mere ud af deres skolearbejde, og at de derfor ikke ligger bedre placeret i forhold til andre lande. - Det har ikke været en del af dansk kultur, der har hygge og omsorg betydet mere, siger han.

Finske elever har højere forventninger

Det er blandt andet i den såkaldte PISA-måling af folkeskolen, at det lavere, danske niveau er kommet til udtryk. I den seneste måling fra december sidste år, lå danske elever på en 18. plads mellem OECD-landene i en opgørelse over elevernes læsefærdigheder. Langt overgået af vores nordiske naboer, hvor Finland ligger helt i top.

Og det er der en god grund til, lyder det fra professoren: - Det er også et spørgsmål om elevernes og forældrenes forventninger. I Finland er opfattelsen, at det er vigtigt at gå i skole og få en uddannelse, og i Danmark er det vigtigt at have det godt, og så tænker man, at "det skal nok gå alt sammen," siger han. Ifølge Niels Egelund er der behov for, at lærerne er mere opmærksomme på, at tjekke op på, om eleverne følger med i undervisningen. - Man skal lægge et større pres på eleverne for, at de skal lave noget. Med hyppigere evalueringer og mere tjek på, om eleverne har lært det, de har gennemgået i den forløbne uge. Ikke nødvendigvis som test, men som en del af undervisningen, siger han. ER DE DANSKE LÆRERE FOR UAMBITIØSE? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER.