Aldrig før har så mange borgere klaget over kommunen - og fået medhold. Socialordfører raser.

Mere end nogensinde før klager borgerne i København over kommunens arbejde. Sidste år modtog kommunen 1.103 skriftlige klager, og 2011 satte dermed trist rekord. Det skriver den uafhængige klageinstans under Københavns Kommune, Borgerrådgiveren, i sin årsberetning. - Antallet af fejl er for højt, og hver eneste fejl har betydning for en borger, som er afhængig af hjælp fra kommunen for eksempel til dagen og vejen, til et handicappet barn, til at komme tilbage på arbejdsmarkedet, til at få passet sit barn i børnehaven og så videre, skriver borgerrådgiver Johan Busse. I mere end halvdelen af tilfældene (53,8 procent) gav kommunens forskellige forvaltninger selv borgeren medhold i klagerne, og i de sager, som Borgerrådgiveren selv undersøgte, blev der konstateret kommunale fejl i hele 64,2 procent af klagerne. Det er særligt lang sagsbehandlingstid, upræcis vejledning og manglende svar fra kommunen, der får københavnerne til at fare i blækhuset. Ikke mindst fordi de ofte risikerer formuetab, hvis deres sagsbehandling hos kommunen trækker ud. - Den hjælp, kommunen giver borgerne, bliver ringere, hvis vi ikke har styr på sagsbehandling og svartider. For mange borgere handler det om at skulle vente i måneder eller år på svar fra kommunen eller om, at den information de får, ikke er tilstrækkelig, siger Johan Busse. Af årsberetningen fremgår det, at det særligt er Anna Mee Allerslevs (R) Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning og Mikkel Warmings (EL) Socialforvaltning, der klages over. Socialdemokraternes socialordfører på rådhuset, Lars Aslan Rasmussen, finder tallene meget bekymrende. - Det er særligt grelt, at der sker så mange fejl i Socialforvaltningen. Her er det blandt andet handicappede, folk med psykiske lidelser og de aller svageste, det går ud over. Det er bare ikke i orden, siger Lars Aslan Rasmussen. Han vil nu have Mikkel Warming til at komme med en redegørelse for, hvorfor der sker så mange fejl i hans forvaltning. Borgerrådgiveren har eksisteret siden 2004 og arbejder primært med henvendelser fra borgerne. Klageorganet tager dog også sager op af egen drift og inspicerer kommunens institutioner. I 2011 steg antallet af borgerklager med lige knap 200 i forhold til 2010. Hvis du har noget, du vil klage over, kan du læse mere om Borgerrådgiveren på www.borgerraadgiver.kk.dk.