Den berømte og elskede modeljernbane er blevet fjernet fra Københavns Hovedbanegård. BT fandt resterne af den i en gammel toghal på Kalvebod Brygge, hvor fem mænd er i gang med at bygge en helt ny model.

Skuffelsen stod malet i øjnene på børn og barnlige sjæle, da Hovedbanegårdens varetegn - modeljernbanen - i sommer blev fjernet fra ankomsthallen. Der skulle en kran til at fjerne den tunge montre, og det skete ikke uden protester fra passagerer.

Se flere tv-klip med tog på localeyes.dk

- Hov, hov, hvor skal I hen med den, var der en, som sagde til mændene i orange veste, som jo bare passede deres job.

Der var intet at stille op. Den gamle bane med de høje broer og bjergtuneller var slidt op af et langt, hårdt liv på Hovedbanegården. 21 års uafbrudt kørsel for børn med næsen trykket flad mod ruden, har slebet skinnerne flade. Overrislede passagerer har stillet deres øl oven på montren, hvorefter flasken er væltet og øllet dryppet ned på de kunstige træer og buske.

Narkomaner har forsøgt at sparke sig adgang til beholdning en af to-kroner. En cyklist hamrede for nogle år siden med høj fart ind i montren, så glasset splintredes, og cyklisten endte på maven hen over skinnerne. En ulykke, der førte til store forsinkelser på både regional- og intercitytog.

Nu er modellen splittet i atomer i en af DSBs gamle toghaller. Et stykke bjerg fra den gamle bane ligger i et hjørne af hallen, og et nyt landskab af gips, flamingo og plastikgræs er ved at tage form i montreret.

- Det eneste, der er tilbage af den gamle model, er pladen, den stod på, siger Andreas Ravn Møller.

 Han er en af fem dedikerede togentusiaster, der arbejder frivilligt med at forny modeljernbanen. DSB har besluttet, at der skal laves en helt ny model, og den bliver meget anderledes end den gamle.

- DSB vil gerne have, at modellen afspejler et dansk provinslandskab. Gerne noget genkendeligt, og det forsøger vi at efterleve, siger modelbygger Andreas Ravn Møller, der til daglig er lokofører hos DSB.

På den gamle model var der noget så udansk som en bjergbane, og den voldede store problemer.

- Når toget blev afsporet inde i tunellen, var det nærmest umuligt at få armen ind og rejse det op igen, siger Andreas Ravn Møller.

Bjergbanen er derfor blevet sløjfet og erstattet af et bølgende dansk landskab med marker, heste, sortbrogede køer og en stor frodig skov. Modellen er inspireret af landskabet på Sydsjælland. Den rummer både en miniaturemodel af Næstveds karakteristiske stationsbygning og en tro kopi af broen over Vrangstrup å.

- Vi har været derude for tage mål af broen og fotografere den. Vi har sågar studeret længden på græsset omkring broen. Det er ikke ligegyldigt, om det er trimmet græs eller græs, der vokser vildt, siger Mikkel Nielsen, leder af projektet.

Han ved godt, at modeljernbanen har affektionsværdi for mange mennesker, men tanken om publikums reaktion får ham ikke til at sove dårligt om natten. Mikkel Nielsen arbejder professionelt med at lave både modeltog og rigtige tog i fuld størrelse, hvilket gør ham til en af landets førende togentusiaster, og som han siger:

 - Det er svært at være beskeden, for man er jo lidt toppen af poppen.

Prisen for den nye model ventes at løbe op i mellem 60.000-70.000 kr. Udgiften bliver dækket af de mange to-kroner, modellen indbringer. Modellen har stået på Hovedbanegården siden 1992, hvor den erstattede en langt større model, som nu kan ses på Danmarks Jernbanemuseum i Odense.