God omtale er ikke ensbetydende med et stort pladesalg. Kandis sælger for eksempel langt flere plader end Jokeren. ____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Selvom han med sit lyse hår, den let åbentstående skjorte og det charmerende smil måske ikke kan hamle op med Jokerens rå udseende, så kan dansktop-musikeren Johnny Hansen i hvert fald banke rapperen på plads på en hitliste.

Sammen med sit band Kandis har nordjyden i gennemsnit solgt mere end 66.000 eksemplarer af hvert af de 11 album, han har udgivet. Det er dobbelt så mange, som Jokeren fik afsat af sin anmelderroste debutplade »Alpha Han«. 33.000 solgte den.

Dansktop- og slagermusik bliver så godt som aldrig spillet på de hippe landsdækkende radiostationer. Alligevel formår mange kunstnere - som for eksempel Kandis og det tyske ægtepar Astrid og Freddy Breck - at sælge langt flere plader end de kunstnere, som får gode anmeldelser i de store medier.

Stig Ulrichsen er promotion manager hos pladeselskabet My Way Music. Han står for markedsføringen af blandt andre Kandis, Astrid Breck, den belgiske troubadour Freddy Birset og countrydronningen Wenche, der alle hører til hos My Way Musics underselskab Harlekin. Han giver den manglende spilletid i radioen skylden for, at hans artister klarer sig så godt.

»De, der har de store hit og bliver spillet meget i radioen, har nogle gange problemer med salgstallene, fordi folk bliver mætte af at høre dem i radioen. Dem, vi så har her (Kandis, Breck, osv. red.), bliver ikke spillet på den type radioer som Sky Radio, Radio 100 FM og Radio 2.

Spilletid på lokalradioerne
Hvis man vil høre den musik, bliver man nødt til at gå ud og købe cd'en for at kunne spille den derhjemme,« siger Stig Ulrichsen, som dog godt er klar over, at dansktoppen får en del spilletid på lokalradioerne.

Hos pladeselskabet EMI, der huser blandt andre kunstnere som Jokeren og Julie, kender man godt til dansktop-musikkens høje salgstal. Søren Gaden er promotion manager på EMI. Han siger:

»40.000 plader i Danmark er meget. Det kan man godt sige. 40.000 plader er generelt rigtig meget og langt over, hvad en plade i snit sælger i Danmark. Så hvis man har budgetteret med en udgivelse på en måde, så 40.000 ikke giver overskud, så har man været modig, vil jeg godt turde sige,« siger Søren Gaden.

Kandis sælger som sagt langt over 40.000, når de udgiver en ny plade. Tyske Freddy Brecks opsamlingsalbum fra 2001 »Rote Rosen« solgte omkring 45.000 eksemplarer og Freddy Birsets »Champs Élysées« blev købt af 35.000 danskere.

Søren Gaden har denne forklaring på danskernes appetit for dansktop- og slagermusik:

»Det tror jeg er fordi, der er rigtig mange mennesker, der bedre kan lide den anden slags musik, der har en bred folkelig appel. Som ikke skræmmer nogen væk. Så tror jeg også, det er, fordi rigtig mange mennesker ikke orienterer sig.

Det er ikke ret mange mennesker, der sætter sig ned og læser anmeldelserne i GAFFA eller Politiken. Folk ser, hvad der bliver TV-annonceret, eller hvad der står i supermarkedet af musik. Og supermarkederne forhandler kun den musik, som ligger i top 10 eller top 20,« siger Søren Gaden.

Ægteparret Breck, Freddy Birset, Wenche og Kandis har alle reklameret for deres cd'er på TV. I faktaboksen kan du se, hvor meget de har solgt i forhold til deres anmelderroste kolleger, som får masser af omtale i radio, blade og diverse TV-show.

cfr@bt.dk