Tidligere DR-journalist lancerer kollektion af forklæder og stofnet til ære for Prinsen – men kongehuset er ikke begejstret.

»Jeg har i dag gjort noget, der enten giver mig ridderkorset eller en dom for majestætsfornærmelse. Jeg har lanceret en kollektion af 100 procent uofficielt prins Henrik-merchandise!«

Sådan skrev den tidligere DR-journalist Christian Frederiksen forleden på Facebook og sin Instagram-profil, hvor han sælger forklæder, varmebrikker og stofnet med forskellige tegninger af prins Henrik ledsaget med tekster som ’Prins Henrik – Danskernes konge’ eller ’Prins Henrik – Kongen af køkkenet’ til priser mellem 150 og 300 kroner.

»Jeg gør det, fordi jeg synes, det er sjovt, og fordi jeg synes, at prins Henrik er en fantastisk person, som fortjener hyldest. Han er både sjov, intelligent, kulturel og folkelig, og så tør han at være sig selv. Noget, som alle vi andre – inklusive resten kongehuset – kan lære noget af,« siger Christian Frederiksen til BT.

Christian Frederiksen tager 300 kr. for et forklæde med valgfrit print. Et net som det herunder koster 150.
Christian Frederiksen tager 300 kr. for et forklæde med valgfrit print. Et net som det herunder koster 150.
Vis mere

Han er stor fan af den 82-årige prins og mener, det er urimeligt, at han aldrig har fået den kongetitel, han ofte har udtryk ønske om.

»Det er både uretfærdigt overfor ham og faktisk også over for Dronninge-titlen.

For hvorfor kan Mary blive dronning, når han ikke kan blive konge? Det må jo så være, fordi en dronning er mindre værd end en konge, og det synes jeg ikke er særligt tidssvarende,« siger Christian Frederiksen.

Indtil nu er salget af de næsten-kongelige effektergået ganske udmærket.

»Sagt på jysk er det ikke så dårligt endda,« konstaterer Christian Frederiksen, der dog afviste, at han bliver rig af sin nebengesjæft.

»Hvis jeg er heldig, får jeg det til at løbe rundt. Hvis jeg errigtigheldig, bliver der til en biltur til Chateaux de Cayx,« lyder det optimistisk.

Frederiksen håbede, at kongehuset ville tage hans lille salgsfremstød med et smil.

»Jeg tror selv på et ridderkors, da det jo er en kærlig hyldest til Henrik og alle de ting, han kan lide. Det er mere mine venner, der frygter, at kongehuset bliver sure,« fortæller han.

Kongehuset reagerer

BT talte med Christian Frederiksen i går eftermiddag og et par timer senere fik BT kontakt til kongehusets presseafdeling. Og en del tyder på, at Christian Frederiksens venner havde ret i deres bekymring.

»Det er ikke i orden at misbruge den kongelige familie i markedsføringen af produkter, og det ser helt klart ud til at være tilfældet her. Det vil vi reagere på ad de kanaler, som er relevante i den konkrete sammenhæng,« oplyser kongehusets kommunikationschef Lene Balleby.

Christian Frederiksen er overrasket over kritikken.

»Det, synes jeg da, er ærgerligt, men jeg kan dårligt tro, at de ikke kan se det sjove i det. Hvis de ikke kan det, så vil jeg da lytte til hvad de siger. Jeg er jo ikke ude på at ødelægge den gode julestemning - tværtimod,« siger han, da BT fortæller ham om kongehusets reaktion.

»Hvis kongehuset mener, at jeg misbruger Prins Henrik ved at udråbe ham til konge på et par forklæder og muleposer, så håber jeg da, at vi kan finde en løsning i god ro og mag. Det vil da bare klart være nemmest, hvis de bare gør ham til konge, for så behøver jeg jo ikke at gøre det. Men lad os nu se, hvad de siger, når de henvender sig,« fastslår Christian Frederiksen, der i tirsdag morgen endnu ikke havde hørt fra kongehuset.

BT følger sagen.