Lyt til artiklen

Flyproducenter arbejder i disse år på at fremstille nye, hurtigere og miljøvenlige fly. Det sker, da man forventer, at der i 2050 vil være syv gange så mange flyvninger som i 2014.

For at imødekomme denne fremtid er det amerikanske rumfartsagentur Nasa, flere flyproducenter, herunder Boeing og Lockheed Martin, i gang med udviklingen af superhurtige fly i stil med XB-1 og andre, brændstoføkonomiske flytyper..

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS HER og læs mere om fremtidens superfly, der gør det muligt at komme fra London til New York på rekordtid.

Det får du:

  • Artiklen 'Fra London til New York på rekordtid: Her er fremtidens superfly'
  • Fakta om de nye superfly
  • Tidslinje

I 2023 vil det tage det nye XB-1-fly blot 3 timer og 30 minutter at flyve fra London til New York.

Fremtiden banker på døren, og om få år vil det ikke tage mere end tre en halv time at komme fra London til New York. Det er den kendte milliardær og fly- og rumentusiast Sir Richard Branson, der er på spil igen. Det handler om flyet XB-1, der vil få en tophastisghed på 2.335 km/t - altså 2,2 gange lydens hastighed.

»Jeg har længe interesseret mig for luftfart, så det var en selvfølge, at jeg skulle gå ind det her,« siger Sir Richard Branson til CNN.

Flyet skal testflyves allerede næste år og indsættes i kommercielle flyvninger i 2023, hvor det vil flyve mellem London og New York, Tokyo og San Francisco samt Sydney og Los Angeles. Og med en tophastighed på 2.335 km/t - eller 2,2 gange lydens hastighed - vil en tur fra London til New York ikke tage mere end 3 timer og 30 minutter. Bag det nye superhurtige fly står bl.a. Sir Richard Branson, der har indgået et samarbejde med flyproducenten Boom. Og med XB-1 går flyhistorien ind i en ny æra. Og der er da også sket meget, siden de amerikanske Wright-brødre opfandt det motoriserede fly i 1903, siden kom det berømte Boeing 747, DC 9’erne og ikke mindst det supersoniske fly Concorden, der indtil 2003 fløj fra Paris og London til bl.a. New York. Men Concorden var for dyr, og en ulykke i 2003 gjorde det forbi.

Det skræmmer dog ikke folkene bag det nye fly:

»Concordens designere havde ikke teknologien til at gøre rejser med overlydsfly billige nok, men det har vi nu,« lød det tirsdag fra Blake Scholl, som er stifter af firmaet Boom, der udvikler flyet, til CNN.

5.000 dollar, eller godt 35.000 kr., bliver prisen for et af de blot 45 sæder og en returbillet fra den engelske hovedstad til New York, men målsætningen for Boom-stifteren er engang at kunne tilbyde flyrejser til blot 100 dollar (ca. 700 kr, red.).

Flyproducenter arbejder i disse år på at fremstille nye, hurtigere og miljøvenlige fly. Det sker, da man forventer, at der i 2050 vil være syv gange så mange flyvninger som i 2014.

For at imødekomme denne fremtid er det amerikanske rumfartsagentur Nasa, flere flyproducenter, herunder Boeing og Lockheed Martin, i gang med udviklingen af superhurtige fly i stil med XB-1 og andre, brændstoføkonomiske flytyper..

Fakta om de nye superfly

1. Udvikling

Der er afsat mere end 1 mia dollar til at udvikle flyet (6.96 mia. kroner).

2. Hastighed

XB-1's tophastighed bliver 2,2 gange lydens hastighed: 2.335 km/t.

3. Billet-pris

Prisen for en retur-billet til New York fra London bliver 5.000 dollar eller 34.800 kr.

4. Plads

Kun et enkelt sæde vil være på hver side af flyets midtergang. I alt har flyet ikke plads til mere end 45 passagere.

Den planlagte indsættelse i kommerciel flyvning er i 2023, og XB-1 vil flyve på disse ruter: London- New York City, Tokyo - San Fransisco og Sydney - Los Angeles

Tidslinje