Den danske stat er gået glip af milliarder af kroner gennem de seneste år. Alt sammen fordi tre tidligere skatteministre i VK-regeringen ikke har lukket et hul på registreringsafgift af leasing- og demobiler, der har været langt billigere end almindelige nyindkøbte biler.

- Det er en skandale af rang, at man har ladet det køre så længe. Det svarer til skattesnyd. Det er ufatteligt, at man ikke har grebet ind tidligere. Den gamle regering burde have gjort noget, forklarer trafikøkonom Uffe Jacobsen, tidligere lektor ved Handelshøjskolen CBS.

- Det er på tide, man får lukket hullet. Det drejer sig jo om adskillige milliarder hvert år, uddyber han.

Også den nuværende skatteminister, Thor Möger Pedersen (SF), mener, at den tidligere regering har ansvaret for de manglende milliarder.

- Det må den tidligere regering stå til ansvar for. Nu gør vi noget ved det, fordi det ikke er særlig rimeligt, at registreringsafgiften på en bil afhænger af, om man køber eller leaser den. Vilkårene skal være ens, skriver skatteministeren i en mail til B.T.

Den lovede betalingsring blev skrottet forleden, men regeringen ønskede stadig at finde øgede indtægter til billigere og bedre kollektiv trafik. Derfor rettede man blikket mod leasing- og demobiler.


Og det er ikke småpenge, som den danske stat er gået glip af. Eksempelvis forventer Skat i de kommende år at kunne hente mindst en mia. kroner om året ved at lukke hullet og hæve registreringsafgiften på leasing- og demobiler til det beløb, som man betaler for almindelige biler. Det sætter også en stopper for fusk med salg af demobiler.

- Det bliver til et umiddelbart merprovenu på 1,7 mia. kroner om året, uden at der er taget højde for ændrede købevaner. Og til en mia. kroner, hvis vi har en tilpasning med, forklarer kontorchef i Skatteministeriet Lene Skov Henningsen.

BURDE SKATTEHULLET HAVE VÆRET LUKKET TIDLIGERE? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Tal fra Danmarks Statistik viser, at det er helt enorme summer, som staten er gået glip af i manglende registreringsafgifter. Fra 2007 til 2010 faldt den årlige indtægt på området fra 24 mia. kroner til 13 mia. kroner. Og selvom det kun er ca. 10-15 pct. af differencen, som direkte kan tilskrives den lave registreringsafgift på leasing- og demobiler, så løber det op i flere mia. kroner siden 2009, hvor reglerne for leasing senest blev ændret.

Minister undlod at gribe ind

Demonstrationsbilerne i autoforhandlernes udstillingsvinduer er også blevet misbrugt til snyd på grund af de lave registreringsafgifter. Bilforhandlere er blevet fristet til at importere mange biler og sælge dem hurtigt videre som stort set helt nye biler, men til en meget lav afgift. Det trick har i stigende omfang snydt staten for mange penge.

Tendensen bekræftes i en pressemeddelelse fra maj 2011. Her offentliggjorde Skat en aktion mod 120 bilforhandlere. Og her registrerede man, at flere forhandlere ulovligt udnyttede den lave afgift til egen vinding.

- Allerede ud fra de foreløbige resultater af kontrollerne kan vi konstatere, at mange forhandlere ikke anvender reglerne om demobiler rigtigt. De sælger reelt nye biler som demobiler. Det har den konsekvens, at staten taber beløb i registreringsafgift, forklarede produktionsdirektør i Skat, Steffen Normann Hansen, i pressemeddelelsen.

Og selvom den daværende skatteminister, Peter Christensen (V), var bevidst om fusk med demobilerne, så blev der ikke lovgivet mod det. Og det har han det i dag stadig godt med:

- Demobilerne, der er reglerne klare. Der kan godt være, at nogle snyder, men derfor blev der også iværksat noget kontrol, forklarer Peter Christensen overfor B.T.

Burde skattehullet have været lukket tidligere? Er det rimeligt, at leasingbiler i mange år har været så billige?

Deltag i debatten herunder. De bedste indlæg bliver bragt i B.T.