Mens husejerne glæder sig over billig varme, og bilisterne ikke har set lavere benzinpriser i mange år, fosser milliarderne ud af statskassen. Regeringen har hverken penge til Tog-fonden, nye kampfly eller til skattelettelser, fordi indtægterne fra Nordsøen svigter.

Den lave oliepris har slået et kæmpe hul i statskassen.

Da finansminister Claus Hjort Frederiksen i august foretog et kasseeftersyn for at få et overblik over den offentlige økonomi, konstaterede han hurtigt, at der manglede ni mia. til Togfonden og 4,5 mia. til Femern Bælt-forbindelsen.

På det tidspunkt håbede han, at olieprisen ville stabilisere sig på omkring 49,5-57,7 dollar i år. Det er ikke sket. Tværtimod er den faldet til 30 dollar, og vi har ikke set bunden endnu.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om hvad det helt præcist kommer til at betyde for vores statsøkonomi, at olieprisen er dykket så voldsomt. Her får du et pædagogisk overblik over de forskellige faktorer som bliver berørt af prisændringen, og får forklaret hvordan det hele hænger sammen. Især finansminister Claus Hjort tager sig gevaldigt til hovedet...

Det får du:

  • Artikel: Hjorts hovedpine: Oliepris i frit fald
  • Overblik:
    • Hvad nu, Hjort?
    • Skattelettelser
    • Nye kampfly
    • Togfonden
    • Salget af Dong-aktier

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Regeringen har hverken penge til Tog-fonden, nye kampfly eller til skattelettelser, fordi indtægterne fra Nordsøen svigter.

Den lave oliepris har slået et kæmpe hul i statskassen.

Da finansminister Claus Hjort Frederiksen i august foretog et kasseeftersyn for at få et overblik over den offentlige økonomi, konstaterede han hurtigt, at der manglede ni mia. til Togfonden og 4,5 mia. til Femern Bælt-forbindelsen.

På det tidspunkt håbede han, at olieprisen ville stabilisere sig på omkring 49,5-57,7 dollar i år. Det er ikke sket. Tværtimod er den faldet til 30 dollar, og vi har ikke set bunden endnu.

Mens husejerne glæder sig over billig varme, og bilisterne ikke har set lavere benzinpriser i mange år, fosser milliarderne ud af statskassen.

Staten går glip af mindst 12 mia. kr. i 2016 og 2017, hvis olieprisen holder sig nede på 30 dollar pr. tønde.

Det viser beregninger, som chef­økonom Jes Asmussen, Handelsbanken, har foretaget for BT.

»Hvis olieprisen ligger konstant på 30 dollar i de kommende to år, vil det betyde, at staten vil få 5-6 mia. kr. mindre i indtægt i 2016 end forventet, og mere end 7 mia. kr. mindre i indtægt i 2017 end forventet,« siger Jes Asmussen.

Professor Niels Westergård-Nielsen fra CBS tror ikke, vi igen vil se oliepriser på 120 dollar som i sommeren 2014.

»Den høje oliepris kommer ikke tilbage. Måske bliver den lav for altid. Det skyldes nogle teknologiske ændringer, der gør, at efterspørgslen efter olie vil falde. Vi får flere el-biler, og solceller er blevet mere effektive. Der er også kommet mere olie ud på verdensmarkedet. Så måske skal vi være glade for en oliepris på 30 dollar,« siger han.

Togfonden lider

For hver måned der går med svigtende indtægter fra Nordsøen, udhules Togfonden stille og roligt. Den skulle efter planen rumme 28,5 mia. i 2024. Men det regnestykke bygger på en oliepris på 120 dollar.

Jes Asmussen har også på baggrund af tal fra Energistyrelsen beregnet, hvor meget staten taber på et olieprisfald fra 120 til 45 dollar.

»Frem til 2019 får staten næsten 86 mia. kr. mindre i indtægt,« siger han.

Niels Westergård-Nielsen ser den lave oliepris som et klart faresignal for dansk økonomi.

»Vi har levet højt på olieindtægterne. Nu må vi indstille os på færre indtægter. Derom er der ingen tvivl. Hvis staten ikke får de samme indtægter fra Nordsøen, skal mere betales over skatterne. Men er der nok danskere til at gøre det? Det problem, der hele tiden lurer i den danske økonomi, er, at vi har 800.000 danskere i den arbejdsdygtige alder, der ikke bidrager,« siger han.

--- OOO --- OOO --- OOO ---

OVERSIGT:


Foto: Henning Bagger
Vis mere

Togfonden

Den tidligere regering aftalte med Dansk Folkeparti og Enhedslisten i 2014, at statens indtægter fra Nordsøen skal lægges i en togfond og åremærkes til at renovere størstedelen af det danske jernbanenet.

Visionen var, at rejsetiden på regionalnettet kortes ned, så togturen kun tager en time mellem København-Odense, Odense-Aarhus, Aarhus-Aalborg og Esbjerg-Odense.

I alt skulle 28,5 mia. kr. henlægges i Togfonden frem til 2024. Men da finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) i august foretog et kritisk kasseeftersyn, viste det sig, at der ud fra et forsigtigt skøn allerede manglede 9 mia. kr. Siden er olieprisen faldet yderligere, og hvis den holder sig på det lave niveau omkring 30 dollar pr. tønde i de kommende to år, vil staten tabe yderligere 6-7 mia. om året i form af lavere indtægter end forventet.

Foto: REUTERS
Vis mere

Nye kampfly

I løbet af få år skal de gamle F-16 jagerfly udfases og erstattes af nye moderne kampfly. Ordren er blevet kaldt for århundredets våbenhandel, da den samlede pris let kan løbe op til 20-30 mia. kr. for 30 fly.

Valget står mellem de to amerikanske fly Lockheed Martin F-35 Lightning II (Joint Strike Fighter) og Boeing F/A-18F Super Hornet samt den europæiske Eurofighter Typhoon, som Airbus Defence producerer.



Skiftende regeringer har udskudt beslutningen om køb og valg af type i flere omgange. Nu åbner forsvarsminister Peter Christensen for, at staten måske slet ikke har pengene, når det kommer til stykket. Løsningen kunne derfor være, som De Radikale og SF har luftet, at man kun køber 18 fly. Men den skrabede model afviser Peter Christensen overfor det nye forsvarsmedie Olfi. Enten køber Danmark det antal fly, der skal til for løse opgaven med at forsvare dansk luftrum, eller også trækker man sig fra handlen.

Skattelettelser

Meget tyder på, at finansminister Claus Hjort Frederiksen får brug for magiske trick, hvis han skal finde penge på næste års finanslov til at sænke topskatten. Det er imidlertid et hovedkrav fra Liberal Alliance. Partiet har ganske utvetydigt sagt, at man er parat til at trække tæppet væk under regeringen, hvis ikke den bøjer sig.



Lige nu ser det ud til, at de stigende udgifter til flygtninge i år og næste år lægger beslag på hele det økonomiske råderum, som regeringen havde afsat til en skatte­reform.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Vis mere

Salget af Dong-aktier

Den lave oliepris rammer børsnoteringen af det statsejede energiselskab Dong. Ifølge investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet kommer faldet i olieprisen på et ubelejligt tidspunkt, men vil ikke bremse børsnoteringen. Den ventes stadig gennemført inden sommerferien. Men det er uheldigt for regeringen, at Dong ikke nåede at sælge sin olie- og gasforretning fra, mens olieprisen stadig var høj.

»Værdien af Dong er væsentligt lavere i dag end for to år siden. Det har kostet et pænt stort to-cifret milliardbeløb på et sted mellem 15 og 30 mia. kr.,« vurderer Per Hansen.

Finansminister Claus Hjort Frederiksen
Finansminister Claus Hjort Frederiksen
Vis mere

Hvad nu, Hjort?

Finansminister Claus Hjort Frederiksen er i klemme på flere fronter. Han har ikke penge til at imødekomme Liberal Alliances krav om lavere topskat.

Flygtningepresset på Danmark er fortsat stort. Og han får færre penge i kassen fra nordsøolien og fra det kommede salg af Dong-aktier.