SVM-regeringen vil sætte brugen af havvind op i et højere tempo, end der er politisk aftalt.

Det fremgår af papirer fra Statsministeriet, B.T. har set.

»Regeringen ønsker at give markedet frihed til at opstille mere havvind, end der er politisk aftalt. Det skal bidrage til mere optimal nyttiggørelse af vores værdifulde havareal. Om markedet vil, kan 6 GW havvind blive til 10 GW – og måske endda mere. Det alene vil sikre mere end en femdobling ift. i dag og betyde, at møllerne kan levere strøm til at dække mere end 10 millioner danskere og europæiske husstandes forbrug,« står der i materialet fra Statsministeriet.

Her fremgår det, at havmøllerne skal levere strøm, der svarer til 75 procent af det samlede elforbrug i Danmark i 2030.

(ARKIV) SVM-regerigen vil sætte brugen af havvind op i et højere tempo, end der er politisk aftalt.
(ARKIV) SVM-regerigen vil sætte brugen af havvind op i et højere tempo, end der er politisk aftalt. Foto: Henning Bagger
Vis mere

»Der skal speedes op for den grønne ambition. Vi kan tage de næste store skridt i det grønne eventyr i Danmark,« siger statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde på Marienborg.

Hun slår også fast, at regeringen vil nå klimamålet om, at Danmark skal reducere drivhusgasudledningerne med 70 procent i 2023 i forhold til niveauet i 1990.

»Det er med kæmpe stolthed, at vi nu siger, at vi kan nå i mål med vores 2025-målsætning, der har været meget omdiskuteret i frohold til, om det kunne lade sig gøre at nå i mål. Det kan lade sig gøre nu,« siger den fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V), der også var til stede på pressemødet.

Regeringen vil også have at biler og lastbiler bruger mere grøn energi. Samtidig vil regeringen sætte et loft for forbruget af førstegenerations-brændstoffer. De er opdyrket alene for at blive hældt på biler og lastbiler.

Grønne organisationer har dog ikke meget tiltro til biobrændstoffer, skriver Ritzau.

Problemet er, at førstegenerations-brændstoffer primært produceres af raps, soja og sukker.