For tamt sceneshow og for stor tiltro til den danske befolkning sendte os ud i semifinalen, vurderer grandprixekspert.

»Man har allerede et problem, når man bruger store dele af sit pressemøde op til semifinalen på at forklare, om man hedder Lighthouse X eller Ten (udtalt som bogstav eller tal, red.). På dette tidspunkt skulle det helst have handlet om sangen og budskabet.«

Sådan siger formand for den danske Melodi Grand Prix-fanklub, Johann Sørensen, til BT dagen derpå.

Torsdag sluttede den danske grandprix-fest som bekendt brat, da drengene fra Lighthouse X (og ja, det udtales altså ‘10’) måtte se sig slået på målstregen og ikke fik en af de eftertragtede 26 pladser på lørdagens finalescene i Globen i Stockholm.

Og det er der ifølge fanklubformanden et par ganske gode grunde til.

»Boybands har altid haft det svært i grandprixsammenhænge. Vi skal helt tilbage til 1984 og svenske Herreys (med sangen ‘Diggi-loo-diggi-ley, red.) for at se et boyband vinde. Når man er tre på scenen, er rollerne fordelt på forhånd, og så er det svært at tiltrække sig hele opmærksomheden og gøre det stærke indtryk, som er vigtigt til Eurovision,« siger Johann Sørensen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Ikke siden The Herreys i 1984 har et boyband vundet Melodi Grand Prix.
Ikke siden The Herreys i 1984 har et boyband vundet Melodi Grand Prix. Foto: Bent K Rasmussen
Vis mere

Og det bringer ham til den næste grund til torsdagens flop hinsidan; sceneshowet.

»Det var lidt tamt. Det er naturligvis først og fremmest en sangkonkurrence, men sceneshowet skal løfte sangen,« siger Johann Sørensen, der dog ikke kunne forestille sig, at det havde hjulpet med dansende akrobater i store ringe, virtuelle ulve og selvlysende tøj, som vi så hos nogle af konkurrenterne.

Når de i forvejen er hele tre sangere på scenen, må der ikke ske for meget omkring dem.

»Men når de dansede, virkede det impulsivt. Det havde måske været bedre med nogle indøvede trin,« siger han om Søren Bregendal, Martin Skriver og Johannes Nymark, der tilsammen udgør Lighthouse X.

Artiklen fortsætter under billedet.

Hviderussiske Ivan havde et af aftenens vildeste sceneshow med hologram-effekter og ulvetema. Det var dog ikke nok til at sikre ham en finaleplads.
Hviderussiske Ivan havde et af aftenens vildeste sceneshow med hologram-effekter og ulvetema. Det var dog ikke nok til at sikre ham en finaleplads. Foto: MAJA SUSLIN
Vis mere

Da de tre ‘kærlighedssoldater’ sejrede i den danske finale med sangen ‘Soldiers of love’ var det med hele 42. pct. af stemmerne. Derfor kan det måske undre nogen, at vores grandprix-håb kunne floppe så fælt i Stockholm.

Men også dét er der en grund til, forklarer Johann Sørensen.

Efter de indledende runder i Forum Horsens, hvor tv-seere og jury stod for hver 50 pct. af stemmerne, gik tre sange videre til en såkaldt superfinale, hvor det udelukkende var op til danskerne at bestemme. Og der havde det måske været en god idé også at lade den professionelle jury have en finger med i spillet, vurderer Johann Sørensen.

Selv er han ikke overrasket over den antiklimatiske semifinale.

»Det gik som jeg havde forventet og frygtet«, siger han.

Grandprixformanden Johann Søren fotograferet under finalen i Azerbaijan i 2012.
Grandprixformanden Johann Søren fotograferet under finalen i Azerbaijan i 2012. Foto: Camilla Rønde
Vis mere