’Regeringen har en ’gave’ til dig: Nye og højere afgifter’

Sådan skriver Anders Samuelsen fra Liberal Alliance på sin Facebookside, da han er stort utilfreds med, at regeringen ønsker at hæve afgifterne for de bilejere, der kører på diesel. Og samtidig genindfører registreringsafgiften for elbiler.

’Kan du huske særskat på pensionister, multimedieskat og iværksætterskatten? Alt sammen noget, der blev indført, da vi sidst havde en borgerlig regering. Nu fortsætter V, hvor de slap … Vi andre græmmes. LA opruster til forårets skatteforhandlinger: Her kan du regne med, at vi kæmper for DIG – ikke skattefar,’ skriver Anders Samuelsen yderligere i opdateringen.

Regeringen indgik i fredags en ny aftale om elbiler. I stedet for en afgiftsfritagelse til årsskiftet, bliver den gradvist udfaset frem mod 2020. Og regningen? Den skal dieselbilisterne betale. Og hvor mange går det ud over? 686.869 personbiler. 348.458 varebiler. 28.291 lastbiler. Og 12.763 busser. Så mange dieselkøretøjer er der registreret i Danmark.

Hvis forslaget bliver vedtaget, vil regeringens øgede afgifter på dieselbiler ramme mere end én million bilister.

Det, der især undrer Anders Samuelsen, er, at det ikke er første gang, at en borgerlig regering gør det dyrere at være bilejer. Sidste gang var det VK-regeringen, der hævede afgiften med 52 procent i skattereformen i 2012. Formålet var at holde elbilerne afgiftsfritaget. Men selvom den ordning nu er fortid, ser det ud til, at dieselbilisterne igen står til at skulle betale regningen, da regeringen ønsker at fortsætte afgifterne.

Og det er ulogisk, mener Anders Samuelsen.

»Man indfører en afgift på dieselbiler for at få råd til at fjerne en anden afgift. Men nu har man så valgt at genindføre afgiften på elbiler. Man skulle synes, at den nye afgift blev fjernet på dieselbiler, men det gør den ikke. Den bliver tværtimod sat op,« lyder det fra Anders Samuelsen til bt.dk.

»Regeringen tager penge fra nogen for at få råd til noget helt andet. Det er håbløst rent økonomisk, og det viser, at når man først har indført en ny skat, så er det umuligt at komme af med den igen. Selv for en borgerlig regering,« mener Anders Samuelsen.

Det er ikke kun Liberal Alliance, der er utilfreds over de øgede afgifter. Sammen med de Konservative forlod partiet forhandlingerne i sidste uge. For Liberal Alliance gælder det, at forslaget går direkte imod partiets målsætning om, at bilejerne generelt skal slippe billigere.

»Det er den anden vej, vi skal gå. Vi skal fjerne registreringsafgifterne. Det giver job, vækst og fremgang,« mener Anders Samuelsen.

De nye afgiftsstigninger giver regeringen 30 millioner kroner ekstra i kassen. Og det er oven i de 730 millioner, som den oprindelige stigning indbragte. Ud af de indtægter var det planen, at 650 millioner skulle gå til at holde elbilerne afgiftsfrie, men da der ikke blev solgt nær så mange elbiler som antaget, har det vist sig at være lidt af en overskudsforretning.