For 13 år siden faldt de storstilede planer om en betalingsring rundt om København pladask til jorden.

Nu luftes tanken om vejafgift for bilisterne i hovedstaden igen.

Københavns overborgmester, Lars Weiss (S), foreslår således at finansiere kommende udbyggelser af metroen med trængselsafgifter – også kaldet road pricing. Det skriver Berlingske.

Hidtil har kommunen fundet penge til det meget omkostningstunge metrobyggeri ved at sælge byggegrunde på Amager Fælled og andre steder, men der er efterhånden ikke mange flere grunde at sælge ud af.

Derfor vil Lars Weiss indføre trængselsafgifter for at køre på vejene i København. Ifølge overborgmesterens forslag skal det være dyrest i myldretiden og på de mest trafikerede veje.

Og står det til Lars Weiss skal alle bilister betale afgifterne.

Også de københavnske bilejere.

»Der er den sammenhæng, at hvis vi gør det mere besværligt eller dyrere at vælge privatbilen, så har vi også en forpligtelse til at stille et ordentligt alternativ til rådighed. Og i det her tilfælde, metro,« siger han til Berlingske.

I forvejen føler en hel del københavnske bilister sig presset ud af byen i takt med, at antallet af parkeringspladser skrumper mere og mere ind.

B.T. har talt med Ditte Christoffersen, som bor i Frankrigshusene på Amager, som føler sig 'chikaneret'. Det kan du læse mere om HER.

I 2012 lagde daværende statsminister, Helle Thorning-Schmidt, regeringens egen idé om en betalingsring rundt om København i graven efter hård kritik fra flere sider. 

»Der kommer en rigtig god løsning i morgen,« lød det dengang fra Thorning-Schmidt på et pressemøde, som endte med at blive historisk.

For den formulering skulle gå hen og forfølge hende. Det kan du læse meget mere om HER.

For at Lars Weiss' nye forslag om en vejafgift i København kan gennemføres, kræver det – udover et politisk flertal på rådhuset – en tilladelse fra staten.