Mange flere bilister får parkeringsbøder i det indre København, efter kommunen har fjernet hundredvis af parkeringspladser på gadeplan.

Det afslører nye tal fra rådhusets teknik- og miljøforvaltning, som B.T. har set.

Alene i årets første otte måneder har godt 45.000 bilister indtil videre fået p-bøder i Middelalderbyen, som er det område, hvor blandt andet Strøget og Rundetårn ligger. Det er flere bøder, end der blev givet hele sidste år i området.

Det er også i denne bydel, kommunen per januar i år har fjernet over 500 parkeringspladser på gadeplan til utilfredshed for både forretningsdrivende og nogle beboere.

'Voldsomme tal'
Kigger man på tallene fra tidligere år, fremgår det, at der tale om en relativt stor stigning.

I hele 2024 blev der kun udstedt 35.000 bøder. I 2023 var tallet 40.000. Men i år er der allerede den 31. august, som opgørelsen løber til, udstedt 44.818 bøder.

»Jeg synes, det er meget, meget voldsomme tal,« siger Jens-Kristian Lütken (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester og spidskandidat for Venstre ved novembers kommunalvalg.

»Det kan jo godt ende med at være en fordobling på et år, hvis det fortsætter på samme måde.«

Tallene lander midt i Københavns kommunalvalgkamp, hvor netop parkering er et af de helt store emner, som næsten alle kandidater har en klar holdning til.

Hvor Enhedslisten med teknik- og miljøborgmester Line Barfod i spidsen drømmer om at fjerne op mod 20.000 pladser i København og bedre vilkår for cyklister, ønsker flere borgerlige partier og bilister lettere adgang til parkering.

B.T. har før beskrevet, hvordan der flere steder i København er rift om pladserne, når man skal af med bilen.

Kan løses med skruetrækker og maling
Venstres spidskandidat, som går til valg på at skaffe flere parkeringspladser, ser bøderegnen som et tegn på, at noget er galt:

»Dels viser det jo, at det er nogle uforståelige regler, som gør, at rigtig mange får en p-bøde, fordi de givetvis parkerer steder, de tror, de må parkere. Og så viser det også noget om, at nogen bliver tvunget til at smide deres bil et sted, fordi de ikke kan finde en parkeringsplads og har et ærinde et sted,« siger Lütken (V).

Ligesom både SMVDanmark, Dansk Erhverv og flere forretningsdrivende, som B.T. har talt med, peger borgmesteren på, at de nuværende parkeringsregler påvirker erhvervslivet i det centrale København, hvor mange kommer for at handle.

Beslutningen om at fjerne p-pladser i Middelalderbyen blev dog truffet af en enig borgerrepræsentation.

Venstre har altså også stemt for at fjerne dem.

Fortryder I det?

»Nej, det gør vi ikke, for det er jo en del af en budgetaftale. Og det er ikke noget, vi har ønsket,« siger Lütken. 

Venstre har med andre ord været nødt til at stemme ja for at være med i en budgetaftale. Men nu ønsker partiet at få pladserne tilbage.

»Den gode nyhed er jo, at det her problem kan løses med en skruetrækker og en bøtte maling til at pille de her skilte ned og mærke op, hvor man må parkere igen.«

Hvad vil du gøre for at begrænse bilerne, hvis det ikke skal være det, man har gjort nu?

»Det væsentlige er også at få etableret flere parkeringshuse, fordi så kan man nemt parkere i afstand fra Indre By, i stedet for at alle skal parkere inde i byen,« siger Lütken.

»Men jeg synes jo, at når man bor eller har en forretning i Middelalderbyen, skal der også være mulighed for at parkere i nærheden.«