En 18-årig ekspedient i Rema 1000 Middelfart blev groft overfuset af en mandlig kunde, da hun bad ham om at dæmpe sig.

Om aftenen søndag den 18. juni opstår en mindre kø i Rema 1000 i Middelfart, men en mand vil ikke overholde køkulturen og vælger at springe en kørestolsbruger over. Da en anden kunde pointerer, at manden bør stå i kø som alle andre, kommer de to op at skændes.

Derfor beder den 18-årige ekspedient de to om at dæmpe sig – men manden bliver rasende og overfuser på det groveste kassemedarbejderen før, under og efter sin egen ekspedition.

Selvom den 18-årige ekspedient pænt beder manden om at forlade butikken, bliver han stående, og derfor ignorerer hun ham, indtil han går. Men da hun er midt i den næste ekspedition, bliver det for meget for hende.

»Det sker jo, at folk har en dårlig dag og lader det gå ud over personalet, men den her situation tog overhånd. Derfor måtte medarbejderen forlade kassen midt i den næste ekspedition, fordi hun var blevet så overrumplet, at hun begyndte at græde,« fortæller købmand og ejer af Rema 1000 Middelfart, Jesper Møller, til BT.

Ekspedienten vendte episoden med sine forældre, da hun kom hjem om aftenen, og de opfordrede hende til også at fortælle det til Jesper Møller, fordi oplevelsen havde været så ubehagelig.

Det fik købmanden til at skrive et opslag på Facebook, hvor han opfordrer til, at alle behandler hinanden ordentligt - også folk, der arbejder i servicefag. Det skrev dagens.dk mandag.

»Jeg var i tvivl om, om jeg skulle skrive opslaget, men som mine medarbejdere siger, så oplever de desværre en gang i mellem, at folk er korte for hovedet og vrisser, og derfor syntes jeg, det var passende med et opslag,« siger købmanden.

Gitte Hornshøj, forfatter, der rejser landet rundt som foredragsholder om god opførsel, er klar i sin vurdering af episoden:

»Når vi er i en kundesituation, så er vi generelt utålmodige. Syd for Alperne er man mere ligeglad med, at ting tager sin tid, men heroppe hos os har vi det mere svært med det,« siger hun.

Hun roser den 18-årige ekspedient for at tage ansvaret på sig i bestræbelserne på at dæmpe gemytterne, men mener også, at ekspedientens med sin indblanden har ramt et ømt punkt hos mange:

»Problemet her er, at folk ikke vil irettesættes, når andre hører på det. Det kan vi ikke lide. Det tænder nogle små bål i en, og det kan forstærkes, hvis man samtidig er stresset.«

Tænk på tonen

Jesper Møller valgte at skrive opslaget som en lille huskeregel for at minde alle om, at vi skal tale pænt til hinanden. Han mener, det er vigtigt, at alle behandler servicepersonale ordentligt, ligegyldigt hvor træt eller frustreret, man selv er.

»Folk brokker sig nogle gange over en manglende vare, og selvom det er irriterende for dem, så lader de nogle gange deres frustrationer gå ud over de forkerte. Kassemedarbejderne kan jo ikke gøre for, at en vare mangler.«

Heldigvis er det et fåtal af kunder, der er ubehagelige. I de seks år Jesper Møller har ejet Rema 1000 i Middelfart, har han ikke oplevet en lige så voldsom episode. Men alligevel sker det hver dag, at tre-fire personer er korte for hovedet eller vrisser – hvilket var grunden til, købmanden delte opslaget.

Dog mener han også, at nogle folk på Facebook, som har kommenteret på opslaget, går over grænsen. Flere foreslår nærmest en lynchning af manden, og det har aldrig været meningen, understreger Jesper Møller.

»Hvis jeg ønskede at udstille manden, så kunne jeg sagtens det. Jeg har jo billeder af ham fra overvågningen, men det var slet ikke det, der var meningen med opslaget. Det er ment som et opråb om at behandle andre mennesker pænt – også folk i servicefag.«

Og derfor har Jesper Møller en opfordring til alle – om du så er i en dagligvarebutik, i trafikken eller et helt tredje sted:

»Husk at passe på hinanden og tal pænt, ligegyldigt hvor du er.«

Du kan se Rema 1000 Middelfarts Facebook-opslag her: