Nintendo har efter alt at dømme skabt en global megasællert med smartphone-appen Pokémon Go, der lader folk fange de populære figurer i den virkelige verden. Succcesen gjorde mandag Nintendo 34 mia. kr. mere værd.

Lektor på IT-universitetet Martin Pichlmair har netop været på Vesterbro i København. Ikke for at drikke kaffe, ikke for at gå i butik, men for at fange pokémonner.

»Hele Vesterbro er fuld af pokémonner,« siger han grinende over telefonen.

Jamen, tænker du måske, var pokémonner ikke noget, man fangede på en Game Boy for omkring tyve år siden? Ikke længere. Den japanske spiludvikler Nintendo har nemlig lanceret en app kaldet Pokémon Go, som kan bruges til at fange de små monstre i den virkelige verden så at sige.

Forestil dig, at du holder din smartphone frem for dig med kameraet tændt: Her kan du se den virkelige verden på din smartphone-skærm, men Pokémon Go lægger så et ekstra lag hen over virkeligheden, så det på telefonskærmen ser ud som om, at der står en pokémon på villavejen. Spillet går så ud på at fange disse pokémonner og udkæmpe dueller mod andre spillere.

»Det er en del af fremtiden for spil,« siger Martin Pichlmair, »Jeg tror, at spil vil bruge de fysiske rum mere og mere som sin legeplads, og for første gang er det blevet gjort rigtig succesrigt.«

Den slags pioneersucceser er der penge i. De seneste tre dage er Nintendo-aktien steget omkring 52 mia. kr. i værdi. Alene mandag løftede aktien sig med 24 procent – svarende til 34 mia. kr.

»Hvis du rammer top 10 eller bare top 50 i App Storen, så er du oppe i en milliardsucces. Når først du rammer toplisterne, så ruller det bare. Det betyder ikke, at man kan læne sig tilbage, men det er en kæmpe, kæmpe pengemaskine, fordi det går så bredt ud over alle landegrænser,« siger spilekspert og leder af linjen for spiludvikling på Vallekilde Højskole, Thomas Vigild.

En ny byvandring

Den japanske spiludvikler er ikke den første til at lægge et ekstra lag på virkeligheden, men kombineret med det utroligt stærke Pokémon-brand har det nye spil skabt meget stor opmærksomhed over hele kloden.

»Jeg har læst om familiefædre, som kører rundt med deres børn og leder efter pokemonner. Det opfordrer til en helt ny måde at gå rundt i byen på, og det er et helt fantastisk koncept. Om det så kan leve op til forventningerne, må vi vente og se,« siger Thomas Vigild, der selv i skrivende stund har fanget 23 pokémonner omkring Vallekilde, hvor han bor.

Martin Pichlmair fra IT-universitetet kan nikke genkendende til pointen om, at spil som Pokémon Go ændrer noget så almindeligt som en gåtur gennem byen. Han tog for eksempel sig selv i at se anderledes på folk med smartphones for at aflure, om de også var i gang med at spille.

»Denne type spil har en meget stærkere indflydelse på dit liv, end traditionelle spil har. Hele det sociale aspekt er det egentlige nybrud ved spillet. Det er ikke et socialt netværk, hvor du bygger relationer online, man kigger i stedet, om der er nogen andre, der laver det samme som dig. Det fungerer på en måde, og jeg fandt det faktisk ret magisk,« siger Martin Pichlmair.

Hvorvidt forretningsmodellen i Pokémon Go, der baserer sig på køb ind i appen, viser sig at holde, må tiden vise. Ikke desto mindre har Nintendo nu bevæget sig ind på markedet for såkaldt »augmented reality«, hvilket groft oversat betyder forlænget eller forøget virkelighed. Den slags teknologi er der store forventninger til, og investeringsbanken Goldman Sachs forventer, at augmented reality og virtual reality tilsammen vil udgøre et marked på 80 mia. dollar i 2025 – nogenlunde samme størrelse som det nuværende marked for stationære computere.

Pokémon Go kan endnu ikke fås i Danmark, med mindre man har en amerikansk iTunes-konto.