Lyt til artiklen

Vi gør det, fordi vi er nødt til det. Vi er desperate, lyder det fra halvfulde udenlandske chauffører.

Padborgs gigantiske p-pladser, indfaldsveje og sidegader er lørdag først på eftermiddagen fyldt op med hundredevis af østeuropæiske lastbiler med ventende chauffører.

Langt de fleste drikker øl, whisky eller vodka. Men selvom lastbilerne farer ind og ud af områderne, nægter alle, som BT møder, at de kører spritkørsel.

Læs også: Fulde chauffører hærger dansk grænseby: - Et spørgsmål om tid før de slår nogen ihjel

Østeuropæisk musik brager ud af lastbilernes førerhuse. Granvoksne mænd, mange ubarberede og i udslidte T-shirts, sidder samlet i små grupper opdelt efter nationalitet, mens lugten fra de små gasblus breder sig.

Disse to polakker var synligt berusede, da BT hilste på kort efter klokken 15 lørdag eftermiddag.
Disse to polakker var synligt berusede, da BT hilste på kort efter klokken 15 lørdag eftermiddag. Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Det er lørdag og store hviledag i Padborg, hvor mange efter en uges arbejde er tvunget til at holde hvil, mens andre - der skal mod syd - venter på, at de tyske motorveje søndag klokken 22 igen åbner for lastbiltrafik. Og så er der dem, der bare venter på at få en ordre.

Og ventetiden, den drikker man væk.

- Selvfølgelig drikker vi, det er jo vores fritid. Mange af os har ikke set hinanden i 14 dage, så vi mødes og får nogle øl og også nogle ’special drinks,’ lyder det på gebrokkent engelsk fra en polak, der hentyder til vodka-flasken på jorden ved siden af gryden med selvplukkede svampe.

Her har en polsk chauffør omdannet førerhus og p-plads til ’grill-køkken’.
Her har en polsk chauffør omdannet førerhus og p-plads til ’grill-køkken’. Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Ovre på p-pladsen ved toldhuset, hvor også politiet holder til, finder vi den største samling lastbiler og chauffører. Nogle sidder på kantstenene, andre på ølkasser og små medbragte plastiktaburetter. Sokker og underbukser hænger på interimistiske tørresnore mellem flagstænger og lastbiler.

Ligesom polakkerne, ukrainerne og rumænerne, vi taler med, vil heller ikke de seks bulgarske mænd, der sidder og drikker tæt ved et lille bord, stå frem med navn.

Læs også: Trætte af fulde chauffører: Vi har afføring i hele området

Og når snakken falder på spirituskørsel, bliver de ellers så snakkesalige mænd bomstille. Lige indtil manden med whisky-flasken tager ordet.

- Prøv at hør. Hvad vil du have, vi skal sige? Det er min 39-års fødselsdag i dag. Tror du, jeg synes, det er sjovt at sidde her? Tror du ikke hellere, jeg vil være hjemme hos min familie? Jeg sad også og ventede på sådan en p-plads, da min far døde hjemme i Bulgarien. 99 procent af os, der er her, kan ikke lide det her job. Vi gør det, fordi vi er nødt til det. Det er et lortejob, siger han og forklarer, at han kun ser sin kone og 11-årige søn hver tredje måned.

Her er vi så i den ukrainske ’lejr’.
Her er vi så i den ukrainske ’lejr’. Foto: Sonny Munk Carlsen
Vis mere

Han rejser sig og henter en pakke i sit førerhus, som han giver til en af de andre chauffører, der i sin personbil skal mod Bulgarien.

- Det er nogle søde sager til familien. Nu er det godt nok min fødselsdag, men jeg forventer ikke at få noget, for dem derhjemme har det værre. Tag nu min mor for eksempel, der er sygeplejerske, hun tjener 150 euro (ca. 1.100 kr., red.) om måneden, siger han.

Han lader derfor ikke til at lade sig gå synderlig meget på over, at en tonstung lastbil for nylig væltede på E45-motorvejen med en stangstiv litauer ved ratten.

Læs også: Utrygge borgere: Politiet kommer ikke

- Der er jo chauffører, som må vente 5-6 dage, inden der kommer en ordre. Alene i mit firma er der fire chauffører, som har fået ballade med det danske politi pga. spirituskørsel.